michaelajohansson.blogg.se

1:a advent

Publicerad 2013-12-01 14:33:39 i Allmänt

Imorse gick vi upp extra tidigt för att få pannkaksfrukost på hostlet. Det var en perfekt morgon på första advent. När väskan var packad tog jag och Linnea en löptur uppför världens längsta och brantaste backe. Eller okej, inte riktigt så men nästan. Vi fick se fin utsikt över havet och sen sprang vi hemåt igen. 

Hopp på Greyhound bussen och började läsa lite. Men såklart blev jag för trött och somnade nästan direkt. Jag vaknade av att chaffisen började prata om att vi skulle ha ett uppehåll. Så resan tog 3 timmar, men 50 min av dom hade vi en paus, så man åker inte alltid jätte långt, men det tar lång tid.  
För att fördröja tiden på bästa sätt köpte vi en kaffe och en boost, vilket kan vara den godaste chokladen som någonsin gjorts!! 

På bussen igen i ca 45 min innan vi anlände till vår nya destination Noosa. Så fort vi hoppade av bussen kändes det bara som hemma, som att man hamnat rätt. Det är så mysigt här, fina hus, affärer, restauranger, nära havet, allt man kan begära. Vi fick skjuts till hostlet och det är verkligen mysigt. Det känns som Pippi Långstrumps hus. Det är lite gult, stora verandor och trä överallt. Väldigt mysigt och bara några 100m från stranden. 
När ci packade upp våra bikinisar för att sedan kunna äta mat och sen åka till en strand 20 min bort för att det var en "festival" där så inser vi. JAG har glömt vår mat på bussen!! Så jaa, det var den lunchen och den frullen det. Man kan ju bli trött på sig själv alltså! 

Så vi tog på oss och tog bussen till det här stället där det var festival. Ett mysigt ställe det med, så vi strosade lite och hittade en thai restaurang med ett kanon lunch erbjudande. Så det var kanske inte så dumt att jag glömde maten ändå, haha. Det smakade ljuvligt och är maten så på bali kommer vi leva i himmelriket!
Vidare mot stranden där det var uppbyggt en liten scen på en stor gräsplätt ovanför stranden. Men vi ville ju sola så vi gick ner på stranden, men vi fick vända lika snabbt. Vad det blåste!! Så vi la oss uppe vid alla andra människor, solade, lyssnade på musik, pratade och hade det bara mysigt och lugnt. Så att vi inte kunde ligga på just stranden gjorde faktiskt inte jättemycket i just detta läget. Vi satt och tittade på massa söta barn som sprang runt och lekte och åkte skateboard. Alltså helt galet, 4-5 åringar som var helt grymma på att åka skateboard, då blir man impad. När vi skulle gå tillbaka till bussen stannade vi och tog ut pengar. Då satt en man på en trappa och hans fru stod vid en anslagstavla och skrek ut något och skrattade. Mannen bara tittade på oss, skakade på huvudet och skämdes. Sen sa han: ni kan få henne, gratis, jag vill inte ha henne och skrattade. Bara nån minut senare börjar hon sjunga för fulla muggar och han reser sig och börjar gå och bara skrattar. Haha, stackarn vad han fick skämmas för sin fulla fru. 

När vi kom tillbaka till Noosa fick vi äntligen gå i en riktig affär igen, coles. Tänk er att hela tiden handla på Tempo eller ännu mindre och dyrare och sen komma till en stor Ica butik, nytenoverad med maaassa mer saker än bara mat. Heaven! Så där gick vi i säkert 1 timma innan vi kände oss hyfsat nöjda. Vi hade aäkert kunnat fortsätta, men dom stängde så vi var tvugna att gå.  
När vi gick där inne tänkte vi att, vi måste ju ha en choklad kalender. Och när man inte kan få tag på en chokladkalender och inser att man har begränsat med plats, då får man försöka göra sin egen grej. Så vi hittade små små Lindt chokladbitar, så nu får vi en sån chokladbit om dagen tills jul. Bättre julkalender kan man inte hitta :)

Till middag blev det grönsaker, nacho chips och dipp. En riktig höjdare har det blivit. När vi satt där och åt satte vi igång julmusik. Och ja, ni kan ju bara tänka er vad alla kollade konstigt på oss. Haha, där satt vi med varsin tallrik med morötter, gurka, paprika och tomat. Lite chips och gräddfil och sjunger till julmusik. Jag förstår om dom började undra, det känns lite konstigt även för mig som är julälskare. Att sitta och lyssna på julmusik utomhus i bara linne o shorts. Men hallå, det är ju ändå 1:a advent :)

Sen var det dax för vår tradition vi ska ha på advent nu, en chai latte. Den satt som en keps, mums! Så vi satt och myste med det, tog massa kort och skrattade. Mest åt Linneas knut i håret  hon lyckades få till. Hon använder inte alltid toffs när hon sätter upp håret, utan knyter in det. Och denna gången lyckades hon utöver det vanliga, nytt mode tror jag!

Nu ikväll har vi gått en runda på "stan", det är så himla mysigt. Man hör vågornas brus, liveband som spelar på pubarna, folk som är glada. Helt underbart. Och inte nog med det, det är julbelysning och julpynt ÖVERALLT. Så jag klarar mig ändå:)

Man kan sammanfatta 1:a advent hör i Aussie som en fantastiskt bra dag! Den kunde faktiskt inte blivit bättre :)















Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela