michaelajohansson.blogg.se

Snart hemma

Publicerad 2014-01-31 06:25:30 i Allmänt

Onsdag morgon, soliga vackra Bali. Först ett träningspass vid poolkanten innan frukosten. Sen var det direkt ner i solstolen för att njuta av den sista hela dagen på Bali. Det är varmt som attan, så det blir ett och annat dopp i poolen mellan soltimmarna. Lyssna på musik, ta upp boken, sova och om igen. Det är ett riktigt hårt liv man har här. Fattar inte att om n vecka lite drygt är vi i Funäs och börjar jobba igen. Jobba?? Vi har inte jobbat sen i början av november, 3 månader utan att ha rört ett finger i onödan. Jag undrar ja hur det ska gå. Att gå upp på morgonen kommer inte vara några problem, men att jobba hela dagarna utan en tupplur kommer bli värre, haha. Och vi som kommer bli inkastade rakt k hetluften i lovveckorna också. Det blir spännande :)

På kvällen gick vi på restaurang och åt god mat innan vi gick på massage. Det är ju så billigt så man måste passa på när man har chansen. Sen gick vi hem och packade ihop oss. La oss för att sova sista natten på Bali.

Torsdag morgon tog vi en löprunda, sen åt vi en långfrukost, checkade ut och la oss vi poolen. Det var ganska blåsigt, så framåt eftermiddagen bestämde vi oss för att gå på massage för att låta tiden gå lite fortare. Visst är det konstigt, varje gång man är någonstans så vill man bara att sista dagen ska gå så man får åka. Även om man egentligen inte vill lämna allt.
massagen var skön och man kände sig avslappnad och redo för en tripp. Vi gick tillbaka till hotellet för att duscha. När lisa stod i duschen gick strömmen, så det blev en mörkerdusch för oss allihop. När vi duschat köart gick vi till hotellets restaurang och åt vår sista middag, jag tror inte att jag ska berätta vad vi åt dock...haha. Sen sa vi hej då till personalen på hotellet som varit jättemysiga och sprang och letade upp en taxi. Det var lite svårt att hitta nån för ett bra pris, för det var så mycket trafik. Men vi hittade en snällis tillslut. Han pratade mer än bra, så vi fattade hälften av vad han sa, om ens det.

När vi kom till flygplatsen tog vi ut pengar, för vi visste att vi skulle få betala en skatt för att åka ut plus att vi varit för länge i landet. På immigrationsverket hade hon sagt 200 var, så det var det vi hade tagit ut. När vi gått igenom 2 säkerhetskontroller, betalat skatten och checkat in väskorna kom bakslaget. Nej vi hade varit fler än 1 dag för mycket som hon på immigrationsverket sagt, så det blev 400 per person istället för 200. Vi försökte förklara vad hon sagt men det gick inte. Så jag fick ta mitt bankkort och boardingpass och gå it från hela flygplatsen igen, ner på undre våningen och hitta en bankomat. Sen tillbaka, igenom 2 säkerhetskontroller och tillbaka till dom andra för att betala våra extra dagar. Vilket joks! Men tillslut kom vi igenom och killarna som vi betalade till var riktigt roliga :)

På planet och börja kolla film, Gatabyn eller vad den nu hette. Ingen vidare film faktiskt, men ändå något att titta på. Till middag fick vi kyckling med potatis och fruktsallad till efterrätt. Riktigt bra mat för att vara på ett flygplan. Och personalen var jätterolig, dom skämtade med oss hela tiden. Efter ca 2 h var vi i Singapore. Då var vi tvungna att hoppa av planet, gå igenom en säkerthetskontroll och sen gå på planet igen. Hua, mitt i natten. När vi satt oss igen somnade vi nästan direkt och sov nästan 5h innan det var dax för frulle. Då började jag kolla på we are the millers, haha, vilken film! Sen landade vi i Doha och skulle ha ca 3 h innan nästa flyg gick. Så vi kollade lite i tax-freen innan vi gick och satte oss och spelade kort. Då upptäckte vi att flyget var en timma försenat. Så vi har hunnit med en hel omgång gin rummy, lite uno och bara vila lite. Men nu vill vi faktiskt att planet ska komma, så vi får mat igen, för vi är hungriga. Det är inte lätt det här med tider när man flyger, frukost kl 3 och nu är klockan halv 9. Ge oss mat! ;)

Nu höra vi i Sverige nästa gång, förhoppningsvis inte mer försenade än vi redan är!

Kramis

2 dagar kvar

Publicerad 2014-01-28 11:36:54 i Allmänt

Vi avslutade Sanur där vi startade, på monalisa. Det blev en 4 rätters, så underbart god mat!

Lördag morgon tog vi en sista springrunda utmed stranden innan vi åt frukost allihop. Sen åkte vi till flygplatsen med vår chaffis vi hade till Ubud, men när vi kom dit kunde vi inte förlänga vårt visum där. Det skulle man göra på något annat ställe, men eftersom det var helg så kunde vi inte fixa det.

Vi åkte vidare mot Kuta och letade boende. Chaffisen tyckte han hade massa bra hotell, men dom var inte alls bra. Så vi blev avsläppta vid poppies 1 för att leta boende själva. Jag satt med alla väskor och väntade medan Lisa, Linnea och Martina letade boende. Så där satt jag, och alla Balineser såg väl sin chans att fråga vart jag skulle, om jag ville ha taxi och vart jag kom ifrån. Men efter ett tag kom tjejerna tillbaka och hade bokat in oss på lyxhotell med frukost buffé. Och det säger man ju inte nej till! Lite dyrare än tänkt, men sista veckan får bli en lyxvecka.

När vi installerat oss i rummet gick vi till stranden som ligger typ 100 m från hotellet. Bara det att vattnet är så skräpigt, så efter ett tag gick vi tillbaka till hotellpoolen och fortsatte sola. Jag hade sån fruktansvärd huvudvärk, så på eftermiddagen gick jag upp och la mig på vårt rum. Tog några tabletter och sov nån timma. Det blev iaf bättre, så när dom andra tröttnat på solen så fick vi på en shoppingrunda. Jag köpte ett par skor hos en sån skön tjej, hon kunde typ prata svenska. Så söt, så kunde inte motstå att köpa dom av henne :)

När vi duschat på kvällen gick vi till Skygarden och åt middags buffé, det var grillbuffé med massa fisk, kyckling och grejer. Riktigt gott! Så där kunde vi äta oss mätta. Klockan 10 kunde man till och med börja dansa på ett av dom säkert 4 dansgolven, passar oss perfekt som inte vill vara ute så länge på nätterna. Vi dansade ett tag, kollade igenom alla dansgolv och tog sen ett dåligt beslut att testa nått annat ställe. Bara det att det var inte en kotte på nått annat ställe och till råga på allt började det regna. Så vi fick gå in på ett ställe o sätta oss bara för att komma undan regnet. Så fort det slutade skyndade vi hem, och vi hann inte mer än under taket innan himlen öppnade sig och det regnade hela natten. Så lite tur hade vi allt!

Söndag är vilodag och då blev det sovmorgon till klockan 8, sen fick vi vår frukost buffé. Mums! Det var kanske inte riktigt så bra som vi hade hoppats, men det var ändå gott. Och man kan verkligen äta tills man blir mätt.
När vi ätit klart la vi oss vid poolen, det kom lite små regn, men det blev inget med det. Tillslut kom solen fram och sn har vädret visat sig från sin bästa sida hela dagen. Och när man äter en sån frukost som vi gjorde så står man sig nästan hela dagen, så på eftermiddagen gick vi och köpte en mango. Då kom jag också på att vi skulle hämta vår tvätt som vi lämnat in. Så jag gick och fixade det, och när jag ändå var där hittade jag en fin sarong, så den får åka med hem och användas till skinnjackan.

När klockan närmade sig kvällen(vi har slutat kolla på klockan, vi har ju faktiskt semester) så gick vi upp på rummet för att duscha. Och sn gick vi för att leta upp en restaurang, vilket inte var det lättaste, så klockan 8 hittade vi väl en. 12 h efter frukosten och bara en liten mango emellan. Så hungern var på topp kan man säga. När vi ätit gick vi en runda o kikade i alla butiker. Det finns massa skit, men faktiskt ganska mycket fint också. Så det blir nog fler shoppingturer. När vi kom hem blev det hopp ner i sängen.

Måndag morgon skulle ja och Linnea upp tidigt och springa, men något är lite struligt i mitt huvud. 3:e dagen med huvudvärk och när man till och med vaknar med det är det nått som inte stämmer. Så jag sov vidare ett tag tills Linnea kom tillbaka, då gick vi och åt frukost. När vi ätit tog vi en taxi till immigrationsverket där vi skulle förlänga vårt visum. Men när vi kom dit sa dom att vi inte kunde göra det där. Utan att vi skulle betala för den extra dagen när vi åker ut ut landet. Ååh, så vi åkte helt i onödan. Men nu vet vi iaf. Så vi åkte tillbaka till hotellet och fick en pannkaka till innan frukosten stängde. Då la vi oss vid poolen och njöt. Vi passar verkligen på att få alla soltimmar vi kan nu innan vi åker hem till vintern.

När eftermiddagsmolnen kom gick vi till Carla Spa på fot och ryggmassage. Jag fattar inte riktigt varför jag väljer fotmassage, när hon masserar tårna sitter ja på helspänn för att jag tycker det gör ont. Och ni som känner mig kan ju tänka er hur det blir när hon går över på hälsenorna. Hua! Då är det att bita sig i tungan så hon inte får sig en spark. Men sen ryggmassagen, tummen upp, så skönt. När vi kom tillbaka var Martina redo för middag så vi skyndade oss att duscha och fixa oss innan vi gick till Skygarden för ytterligare en buffé. Det skulle vara pizza och pasta buffé men någon pizza såg vi inte röken av. Så vi var lite besvikna, så det blir nog ingen mer middag där. När maten var intagen och vi kunde rulla fram gick vi och kollade lite i affärer innan vi gick hem.

Tisdag morgon tog jag en promenad utmed stranden, huvudvärken ska inte få stoppa mig att göra några sista fina pass här på Bali. Frukosten smakade som himmelriket när vi kom tillbaka. Efter frukosten bytte vi rum, eftersom Martina flyger tillbaka till Australien igen. Avundsjuk = JA! Men först fick vi ett rum som luktade fukt, och sen ett där ACn inte verkar fungera, men det fick vi ta. Vi gick ut och la oss i solen och bara njöt, det var varmare än det varit tidigare dagar, så det blev många dopp i poolen!

Nu sitter vi på en restauran med wifi, Martinas sista mål med oss innan hon sätter sig på planet till Aussie. Nu kommer det nog inget mer inlägg innan vi är på flygplatsen i övermorgon :)

Och bilder kommer också senare!

De senaste dagarna

Publicerad 2014-01-24 15:52:04 i Allmänt

Måndag var tänkt att bli en dag i surfingens tecken. Vi tog en taxi med fransmännen till Seminjak. Det skulle vara en finare strand än i Kuta, men det var smutsigt i vattnet, både brunt  och massa skräp. Vågorna såg inte heller så roliga ut, men vi hyrde varsin bräda och gav oss ut. Det är ju roligt att surfa så vi tänkte att efter så lång tid utan kan det inte bli annat än succé. Men ack så fem vi hade. Det blev katastrof. Att gå i det där äckliga vattnet, plast som slingrade sig runt benen, jättevägor som kom hur många som helst på samma gång och slog åt olika håll, det var en fråga om liv och död. Det var en plåga att ens försöka sig ta ut genom vågorna, ett steg fram, tre steg tillbaka. Så efter typ en halvtimma gav jag upp, gick och la mig i stormen på stranden istället och inte lång efter kom de andra brudarna och gjorde mig sällskap. Det var riktigt dåliga vågor! Så vi åt mango istället innan vi åkte hem.

Sen gick vi till stranden och spelade basket och rundpingis med en av fransmännen. Det var på ett hotell precis vid strandkanten, så vi hade fin utsikt. Det var kul att bara göra något annat än vi brukar. Vi tog en juice och övade på att stå på händer. Det var länge sen det gick så bra att stå. Både stå och gå gick över förväntan :)

På vägen hem kollade vi lite i affärerna, men shoppingen här i Sanur är inte den bästa. Så det får bli mer i Kuta eller Seminyak. När vi kom hem skyndade vi oss att duscha för att gå och äta. Det blev en god 3 rätters middag, lyxa till det lite en måndag sådär.

Tisdag morgon började med en löptur i regnet innan vi blev upphämtade för att åka till Ubud till en chokladfabrik. När vi kom dit fick vi gå en rundtur för att se hur choklad görs. Vi började att få en chokladshot för att sedan se hur kakaofrukten ser ut. Sen tar dom ut kärnorna och låter dom ligga ute i några dagar innan dom sköljer dom och lägger dom på tork i solen. Sen är det en kakaoböna. Då rostas dom och sen krossas innan dom kommer in i "fabriken". Då krossas dom ytterligare, som en juice, så det blir en chokladsörja med lite skal kvar. Sen görs det igen och så blir det en chokladsmet som står i en centrifug 1 dag innan dom värmer upp den till60grader. Då häller dom ut den på ett marmorbord och spatlar den fram och tillbaka så den kommer ner till 30 grader. Och att all luft försvinner så art chokladen blir skinande och fin. Sen görs chokladkakan eller vad det nu är som ska göras.

När vi fått veta allt från frukt till choklad så fick vi provsmaka choklad. Den var riktigt god :) sen satte vi oss vid ett bord, alla iförda en "basker" och förkläde. Sen fick vi välja en chokladsort och 3 toppingar. Vi fick in en form med elefanter, eftersom det var en elefant"farm" där vi var kändes det lite roligt. Sen fyllde man dom med sin valda choklad innan man pyntade med sin topping. Jag hade kokos, hasselnöt och pistagenöt, mums. Sen tog vi en varm choklad. Man gick ett glas med varm mjölk, sen var det en glasspinne med en chokladklump på som man la i och rörde runt tills det var smält. Det var så sjukt gott!

Innan vi åkte hem kollade vi på en jättesöt björn som dom räddat och tog hand om. Han var jättekompis med sina skötare, så söt. Sen kollade vi på elefanterna också innan vi satte oss i bussen och åkte hem. Vi blev avsläppta direkt på favvorestaurangen för lunch. Vrålhungriga som vi var. När vi kom hem vilade vi lite innan vi gick en sväng och kollade i lite affärer.

Onsdag blev en riktig slappisdag. Vi gick till stranden och var med på n gratis yoga. Vi var rakt på stranden, det var skön avslappnande musik och ledaren pratade bara på indonesiska. Det var säkert 20 personer som var med. Men vi fick titta hela tiden för att kunna hänga med. Det var inte riktigt ett yoga pass i vår smak, ganska flummigt,
mest som stretch, inte så mycket olika svåra positioner. Men nu har vi iaf gjort ett riktigt yoga pass på stranden i morgon solen. Vi la oss vid poolen direkt efter frukosten, sen låg vi där hela dagen och njöt av solen, en bra bok, kallt vatten i poolen och bara att vila. Jag pratade lite med städaren på vårt hotell, så snäll. Han sa att han kom ihåg alla sina gäster från två år tillbaka, så om vi någongång skulle komma tillbaka så skulle han känns igen oss. Så söt! Vi låg vid poolen ända till kl 6, då kände vi att det var dax att äta middag. Så duschade och gjorde oss klara för att gå. Vi gick till Cafe Smörgås, det skulle vara ett typ svenskt ställe, men dom hade nästa samma mat som på alla andra ställen. Det blev en baguette med god fyllning. När vi kom hem spelade vi lite kort innan vi somnade.

Torsdag morgon vaknade vi av att det spöregnade. Men vi trotsade vädret och sprang en runda utmed stranden. När vi kom hem tog vi ett dopp i poolen. När alla andra vaknat gick vi och åt frukost buffé på ett hotell precis vid stranden. Så mysigt :) det fanns massa gott, bröd, yoghurt, müsli, juicer, frukt, ägg o allt man kan tänka sig! Så där satt vi några timmar i regnet och bara myste. Då kom vi på att vi sett ett shoppingcenter utanför kuta, så vi tog en taxi dit. Gick och tittade, men det var verkligen inget att ha. Men under tiden hade det hunnit spricka upp och solen tittade fram, så vi tog en taxi tillbaka. Vi har blivit riktigt bra på att pruta, så när dom säger ett pris säger vi alltid att vi betalat mycket mindre innan. Säger dom nej så går vi och då börjar dom alltid skrika efter oss. Så det är knepet. Ibland lyckas man dock inte, men då får man testa en ny ;)

Resten av eftermiddagen låg vi i solen och njöt. Framåt kvällen gick vi och tog en massage, den bästa hittills. Så skönt! På kvällen blev det för ovanlighetens skull ett restaurang besök. Vårt favvo ställe mona lisa var fullt, så vi fick ta vårt näst bästa ställe. Och så bokade vi bord till fredagen.

Fredag morgon körde vi ett styrkepass, jösös vad svetten rann! Värmen här är så konstig, det bara pärlade sig på hela kroppen. Sen käkade vi frukost och la oss vid poolen. Vid lunchtid kom regnet, så vi satte oss i restaurangen och beställde lunch. När vi ätit gick vi med brudarna på lite shopping. Vi hittade massa fina saker idag :) sen gick vi på massage, det blev 30 min fotmassage och sen 30 min nackmassage. Precis vad man behövde ;)

Ikväll ska vi på avslutningsmiddag med Tintin, Ida och Malin :( och om en vecka är vi hemma i Svearike!

Utflykt

Publicerad 2014-01-19 09:47:41 i Allmänt

Imorse gick vi upp tidigt för att åka på en heldagsutflykt. Vi blev upplockade klockan 8, sen satte vi färd mot ett ställe dom vävde tyger och "målade" på tyger. Jättefina saker och imponerande hur dom gör det. Där sitter dom dagarna i ända och pillar med att pricka ut färg i olika mönster och lager. Vår chaufför är så gullig, han försöker verkligen prata engelska även fast han inte är jätteduktig.

Vidare till ett dansställe, eller det var en Indonesisk teater typ. Fast det var faktiskt ganska coolt. Dom hade häftiga kreationer på sig, massa färger, guld och glans. Så det var kul att ha sett det. Det var massa turister som var och kollade. Stora busslass kom med folk. Så det var nog en poppis grej att se. Själva dansen i sig var kanske inte jättecool. Det var några tjejer som stod och rullade på handlederna och spretade med fingrarna åt alla håll och kanter. Men jag antar att det är deras tradition.

Efter det åkte vi till Celuk som är en silverby. Vi fick se hur dom gör sina silversmycken och sen fick vi gå in i ett hus där man kunde köpa allt möjligt. När dom gör smyckena smälter dom silver tillsammans med koppar för att få rätt konsistens. Sen lägger dom det i en form för att få en silverstång. När dom kommit så långt värmer dom upp den och bankar den platt. Värmer igen och drar igenom den igenom en form med ett litet hål. Sen är det silvertråd. Det gör dom olika utformningar av på smyckena sen. Sen fick man då köpa, dom andra hittade lite saker men jag kände inte att något föll mig riktigt i smaken. Så efter mer än 1 h åkte vi vidare till ett ställe till som tog 5 min att titta i, sen ett tredje ställe. Det var ett familjeföretag och mannen var så mysig. Han visade hur allt funkade och var väldigt duktig på engelska.

Efter alla silveraffärer åkte vi till ett ställe med lite risodlingar. Där mitt i allt låg en restaurang. Vi tänkte att detta blir ju bra, gick in, satte oss och fick menyn. Men vilka priser, så dyrt. Men eftersom vi var så hungriga så valde vi att äta där ändå. Men vilket misslyckande, maten smakade sådär och min portion var så liten så liten så det knappt kunde ha räknats som en förrätt. När vi ätit klart gick vi utanför för att vänta på taxin igen, då såg vi en jättesöt apa i ett träd. Så vi gick fram och skulle ta kort. Men då såg vi att han var fastkedjad i en jättekort kedja, så han tog sig ingenstans. Martina hjälpte honom att trassla upp lite av kedjan så han kom lite längre. Men det blev inga bilder. Vi blev arga på stället att dom hade en fastkedjad apa, till vilken nytta?? Stackarn, han ska ju vara i skogen med sina kompisar. Så vi sa till innan vi åkte att vi tyckte det var hemskt gjort av dom!

Nästa stopp var på en kaffeodling, där dom odlade kaffe(skräll), kakao, massa olika kryddsorter som typ kanel, ingefära osv. Vi gick runt i deras odlingar och han berättade om allt. Här görs även världens dyraste kaffe. Det är en luwak, typ en katt/mink av något slag som äter en viss kaffeböna. Sedan går den igenom kroppen och kommer ut som en böna igen. Dom tvättat det och sedan tar dom bort skalet, inuti där är alltså den dyraste kaffebönan i världen. Helt konstigt! Jag skulle vilja ta ett snack med den människan som ens kom på tanken att testa ge kaffebönor till dom och sen ta bönan och göra kaffe av den. Men det ska visst vara så att djuret är så smart, så den väljer bara de allra finaste bönorna att äta.

När vi kollat klart tog guiden med oss till ett stort bord mitt i skogen med ett tak över. När vi satte oss fick vi lukta på massa olika kaffe och kryddsorter. Sen beställde vi en kopp dyrt kaffe, 50 000ruphia vilket är mer än en måltid här. När vi fick det trodde vi det var ett skämt. Det var inte direkt lika gott som "dyrt". Men när sumpen lagt sig och vi fått ta i en kanelstång så blev det faktiskt helt okej. Då kom han in med typ 5 olika kaffe sorter och lika många te sorter. Så vi provade kokos, vanilj, ingefära m.m på både kaffet och tet. Vissa var goda och vissa mindre goda. Sen kom det bästa, vi fick provsmaka choklad, mjölkchoklad, vaniljchoklad och den bästa apelsinchoklad. Allt detta helt gratis. Så bara någon köpte det dyra kaffet så fick all provsmaka av det andra. Vilken lyx :)

Sen blev det en bilfärd på ca 45 min innan vi kom till ett risfält som var som en trappa. Det är om någon sett det, den kända risodlingen som brukar vara med på vykort. Så fantastiskt fint! Grönt, i massa olika steg, små hyddor med marknadsstånd och ja, jättefint.

När vi var påväg hem stannade vi hos en man som är medicinman, han spår osv. Han heter Ketut Liter och har varit med i filmen Eat, Pray & Love, det är även honom det handlar om. Så det var lite kul. Dock var han närmare 100 år och lite halvsenil men det var ändå kul att se honom. Martina blev spådd, men jag vet inte om han fick fram mycket mer än att hon skulle bli lycklig, få två barn och bara ha ett äktenskap. Men han var mysig :)

Påvägen hem var alla ganska trötta, och hungriga. Så vi bad om att bli avsläppta på vår nya favvorestaurang Monalisa. Det är så otroligt god mat, ALLT! Det är billigt, bra service, rent kök, trevlig personal. Så dit kommer vi gå fler gånger under veckan. En av tjejerna som jobbar där trodde att vi var runt 17 år, haha! Tack för komplimangen :)

Nu ka vi sova, imorgon ska vi åka med fransmännen till Seminjak och surfa (förhoppningsvis) :)

Sanur

Publicerad 2014-01-18 10:37:47 i Allmänt

Massagen i torsdags var precis vsd kroppen behövde. När vi var färdig masserade gick vi och köpte nya båtbiljetter. Vi tänkte minsann inte vara strandsatta på Gili längre. Sen gick vi hem och duschade. När alla duschat började det spöregna och åska. Så alla somnade en stund i sängen. Klockan 7 hade vi bestämt träff med två svenska tjejer på matmarknaden, och som tur var hade det iaf slutat regna, men det åskade fortfarande lite. Så vi tog på oss och gick ut. Vi fick vada igenom vattenpölarna för att ta oss ner till huvudgatan. Men på matmarknaden hade dom gjort det så mysigt med presenningar så vi klarade oss ifrån det lilla regnet som kom. När vi ätit klart och myggorna ätit klart av oss gick vi tillbaka hem och packade iordning det sista och kollade på en film. Sen var det dax att sova, så vi somnade. Men bara 1-2h efter vi somnat vaknade alla av det sjukaste regnet vi varit med om.här kan vi snacka om att himlen öppnat sig. Nervöskänslor kom till magen, eftersom vi visste att vi skulle ut på havet bara några timmar senare.

Men när vi vaknade på morgonen var det soligt igen, phu, vad skönt. Så vi åt frukost och tog oss ner till båtarna. Det var en gammal träbåt vi skulle hoppa i. Så vi fick gå ut i vattnet en bit för att kunna hoppa i, sen var det balansträning på båten för att ta sig längst fram. Båten som stod på botten "välte" fram och tillbaka när vågorna slog in mot kanten. När alla var i med all packning åkte vi. Och vi fattade direkt varför snabbåtarna inte kunde åka. Det var vågigt och det kändes inte alls speciellt säkert i den där lilla träbåten.

När vi kom till Lombok och skulle komma in till kanten så var vågorna för stora för att gå i land. Så vi åkte runt en liten stund, försökte igen med samma resultat. Mer nära döden upplevelse vet jag inte om jag varit med om. Men tillslut gick vi in. Båten började tippa fram och tillbaka varje gång en våg kom. Lokalbefolkningen i Lombok sprang i vattnet utmed sidorna på båten och tog emot våra stora väskor och tog in dom. Sen var det nästa problem, att ta sig själv genom hela båten. Den tippade så det kom in vattnen på sidorna. Och när vi skulle hoppa i vattnet blev vi helt dybgsura på kläderna. Men vi klarade oss iaf i land.

Så fort vi kom i land började dom fråga efter biljetten. När vi visat den tog dom oss till några hästar och dom kom med våra väskor. Då ropar Lisa till mig att jag bara skulle ta min väska och vägra betala. Ja det är klart, i detta landet kan man inte lita på någon. Så jag tackade och drog till mig min väska, satte den på ryggen och den andra på magen. Han förföljde mig och tjatade om pengar i säkert 5 min, men vi tackade snällt och sa att dom inte sagt att det kostat nått. Vi gick till hästarna igen, men då hade den "riktiga" ledaren hittat oss och sa att hästfolket bara lurade oss på pengar. Så vi gick med honom till ett cafe istället. Vilket intr heller kändes helt rätt.

Men efter 1 h väntan kom minubussar och hämtade upp oss, sen åkte vi igenom hela Lombok. Det var väldigt fin miljö, massa apor och moskéer. Efter mer än 1 h bussåkande var vi framme vid färjelägret. Då fick vi snällt sätta oss och vänta igen, klockan 12 skulle båten gå, men det var inte förren kl 2 tidigast som vi lämnade hamnen.

Det var mycket folk, så vi fick sitta på ett hårt säte, men jag insåg ganska snabbt att det aldrig skulle gå, illamåendet av vågorna kom så jag bestämde mig för att lägga mig på golvet. Så ut med sarongen och handbagaget som kudde, sen var det bara att byta sida med jämna mellanrum när höften och armen somnat för mycket.

Efter ca 6 h på båten var vi framme i Padang Bai, som flyktingar gick alla med packning ner till båtdäcket för att ta oss av båten. I ett långt tåg gick vi av och blev inkallade till rätt bolag och vart vi skulle. Sen fick vi hoppa in i en taxi som tog oss i mer än 1 h till Sanur, med världens dansbandsmusik som skrålade ut högtalarna. Sen tog det oss ett tag att hitta ett rätt boende. Vi hade sett ett hostel innan som vi försökte leta upp, så där sov vi. Det var inte jättefint, men helt okej.

Efter att bara ätit chips hela dagen tog vi oss till ett chines ställe och åt lite ris och nån sås för typ 3kr, innan vi gick hem för att sova.

Klockan 7 imorse gick jag och Linnea ut och sprang för att utforska staden. Vi sprang och sprang men fattade inte alla hur staden funkade. Vi var nere vid stranden, det var en ganska fin strand och vi började leta efter boenden. Men på en backpacker budget är det inte lätt att hitta något klockrent. Så vi letade på i några timmar. Efter att ha gått in och ut på massa ställen hittade vi tillslut ett bra. AC rum med extra säng, pool, frukost och jättetrevlig personal. För knappt 50kr per person och natt, så det var taget. Så 3h senare var vi tillbaka på hostlet och åt en liten macka innan vi tog en taxi till det nya boendet.

När vi kom fram gick vi till ett tvättställe och lämnade in allt som behövde tvättas, vilket var typ allt. Sen hittade vi ett jättebra lunchatälle, både billigt och extremt gott! Sen la vi oss vid poolen en stund, tills vi blev bortförda för att dom skulle spruta massa rök för att bli av med mygg. Så jag följde med dom andra tjejerna och tog en kaffe medan vi väntade. Vi bestämde oss också för att imorgon åka till Ubud. Så när vi gick hem stannade vi och frågade hur mycket det skulle kosta med en chaufför en heldag. Han sa 600 000 men vi tyckte det var för mycket och sa 400 000. Då skrattade han och sa nej. Sen tog han med oss och visade vart vi isf skulle åka och vad han skulle visa oss. Vi berättade vad vi ville se och sådär. Så sa vi att vi var tvungna att fråga alla om det var okej, då sa han okej 500 000. Men vi sa fortfarande att vi var tvungna att kolla med alla. Då sa han, om ni diskuterar nu och tar det får ni det för 400 000. Så taget, 216kr delat på 7 för att bli runtkörda en heldag, det kallar jag billigt :)

Nu ligger vi vid poolen ett tag innan vi ska göra os iordning för en shopping kväll. This is life!

Storm

Publicerad 2014-01-16 15:32:34 i Allmänt

Morgon yoga har blivit lite av vår grej känner jag. Vi var på yoga igår morse igen, det är så skönt och samtidigt så jobbigt. Efter det gick vi och skulle boka våran fast boat tillbaka till Bali, men långa näsan åt oss. Det är storm ute till havs så inga snabba båtar varken kommer eller lämnar Gili. Vi fick veta att det troligtvis inte skulle gå på torsdagen heller och kände att okej, vi väntar och åker till helgen istället.

Så vi gick till stranden och la oss, solen stekte på mellan molnen så det blev en riktigt bra stranddag. När vi kom hem la vi oss i poolen o njöt ett tag innan vi gjorde oss iordning för att gå till matmarknaden. Det blev lite av varje, ris, jordnötssås, majs, vårrullar, grönsaker. Det är riktigt gott :)
Sen satt vi och pratade med fransmännen, gick till reggaebaren och lyssnade på go musik innan vi ville dansa lite på den Irländska baren. Men det var helt dött, så vid 12 gick vi hem istället.

Imorse var det löpning igen, vi sprang motsatt håll idag, det ska man aldrig göra. Det känns alltid så mycket längre om man gör det, konstigt nog. När vi var runt stannade vi och frågade om båten igen. Men nej, inte idag, inte imorgon och troligvis mellan 1 vecka och 10 dagar innan dom börjar gå igen. Jippie! Så ja, nu är vi strandsatta på en ö i Indonesien, det är inte varje dag, haha. Dom sakta båtarna går har vi hört, men istället för 1 h så tar dom MINST 6h och på ett stormigt hav med illamående, det blir låååånga timmar!

Nu ligger vi på stranden igen, vädret är inte det bästa. Men det regnar inte iaf, än så länge. men vågorna slår här inne hos oss där vattnet annars är helt stilla. Så det blir spännande med båttur imorgon!

Nu ska vi gå på massage och bara ha det gött en stund :)

Fullmåne

Publicerad 2014-01-14 19:04:01 i Allmänt

I mondags morse gick jag och Linnea upp tidigt, klockan 7 började nämligen vår livs första yoga klass. Jag var lite skeptisk innan, men vilken grej! Bara i själva uppvärmningen kände jag att, yes! Detta är något för mig. Det är både jobbigt, bra för rörlighet och samtidigt avslappnande och man lär sig hantera sin andning. Precis allt jag känner att jag behöver. Det kändes som att man var en helt ny människa efter klassen. Jag hade blivit av med de flesta små låsningar i ryggen vilket gjorde att jag kunde sträcka på mig utan att det kändes obekvämt, magmusklerna var aktiverade och huvudet avslappnat.

När vi ätit frukost gick vi till stranden, idag var inte vädret 100, men det var varmt och skönt. Men vi somnade och sov i nästan 5h. Jag fattar inte hur vi lyckades, haha! Så dagen blev inte så lång, en dusch, lite planering och sen middag.

Idag började morgonen med en joggingtur, en långsam en för min del med en krampande vad. Men jag tog mig runt. När vi kom tillbaka hem läste vi lite bok innan vi gick och åt lunch, lax blev det idag, riktigt smarrigt!
När vi kom tillbaka hem började eftermiddagen from hell. Martina hade hört att vädret hade varit skit på Bali och inte skulle bli mycket bättre. Så vi började kolla på biljetter till Thailand, men alla var väldigt kluvna och visste inte alls hur vi skulle göra. Stanna i Bali med ostabilt väder, kanske massa regn, se Bali och kanske kunna surfa. Eller åka till Thailand, fina väder, sola och bada, men missa Bali och betala mycket mer. Vi satt i flera timmar och bara funderade och humöret blev sämre och sämre. Fransmännen bara skrattade åt oss och tyckte vårt problem var ganska litet. Efter ett tag sa vi bara okej, vi går och tar en fika och känner efter. Så vi hittade ett europeiskt cafe, så det blev en chokladkaka med kolaöverdrag och en kaffe. Sen pratade vi och kom fram till atr vi hellre kommer hem och har sett massa saker, upplevt Bali och allt det har att erbjuda lite mindre solbrända. Än att komma hem solbrända av att ha legat på en strand och sovit/slappat och missat att få med oss några minnen från saker vi gjort.  Så fikan gjorde susen när vi var som mest nere :)
Sen gick vi på yoga igen, det är så skönt. Men idag var det inte riktigt lika jobbiga saker, men det var fortfarande bra. Det töjer ju ganska rejält kan man säga. ;)

På kvällen gick vi med fransmännen till matmarknaden och åt fisk, vit snappare(kanske det heter på svenska?!) med ris till, den var så sjukt god. Man fick hela fisken på tallriken grillad och klar att stoppa tänderna i. Till efterrät blev det en bit pannkaka med jornötssmör och nutella, upps ;)

Näs klockan egentligen närmade sig sovtid tog vi oss i kragen och hängde med på fullmoonparty. Jag tror hela Gili befann sig på beachn där partyt var, iaf alla Balineser och dom flesta av turisterna också. Dom små i byn hade också hittat ut ur sina krypin och dansade för fullt på dans"golvet".
När vi varit där ett tag undrade vi var klockan var eftersom vi lämnat allt hemma. Så vi gick fram och frågade en Balineskille. Då drog han fram en gammal sony erikson, gick in på sms och skickade ett sms till nått nummer för att kunna se var klockan var. Vi skrattade lite och sen sa han: it mis one hour. Hahaha, vi kunde inte hålla oss. Klockan var alltså en timma! Vi tog det som att klockan var 1 och vände oss för att gå, då säger han: ooh, happy fullmoon! Vilken lirare alltså, han fick oss på bra humör iaf :)
Sen dansade vi lite till innan Balineserna blev lite för närgångna, då gick vi hem och la oss istället. För det vankas morgon yoga!

Snorkling

Publicerad 2014-01-12 15:25:02 i Allmänt

Nu har det gått några dagar, livet är just nu väldigt underbart. Vi vaknar av oss själva tidigt på morgonen, går ut och springer kommer tillbaka och hoppar rakt ner i plurret. Det är nog det bästa doppet på hela dagen. Sen beställer vi frukost från poolen och när den är köar hoppar vi upp och torkar oss innan vi äter ägg, toast och färskpressad juice. Sen blir det rakt i bikinin och smörja in sig innan vi går och lägger oss på vårt favvoställe på stranden. Vid fina parasoll i en sacko-säck och sen bara njuter vi. Beställer in en färskpressad juice och badar lite innan vi går hem och hoppas i poolen igen. Sen är det duschdax för att sedan gå till någon restaurang och äta middag. Livet är inte jättehårt mot oss för tillfället.

Igår kollade vi på solnedgången också, så sjukt fint var det. Satt och myste ett tag innan vi gick hem. När vi kom hem tog vi en snabbdusch och gick till en restaurang för lite mat. När vi ätit så gick vi hem och vilade lite innan vi gick ut till Sama-Sama, en reggae bar. Ett jättebra band spelar där nästan varje kväll. Efter bara några låtar kom polisen och avbröt. Dom skulle göra en drog-razzia på stället. Så musiken slutade och polisen började söka igenom människorna. Men bara de som va boende på ön, så alla turister var lugna. Det var ändå lite obehagligt. Men vet ju aldrig om folk får panik och slänger på turister sitt knark för att själva slippa. Men det var ju lugnt. Vi träffade några killar från Australien och Nya Zeeland som vi pratade med, sen gick vi vidare till en annan bar där det var massa mer folk. Vi dansade en stund och insåg sen att klockan var 2 och det var stor tid att gå hem.
När vi var utanför Sama-Sama igen så kom det säkert 10 poliser med k-pistar och skyddsvästar. Det gick nog inte jättebra för alla inne på klubben tror jag.

Imorse vaknade vi lite senare, sovmorgon! Sen satte vi oss och åt långfrukost innan vi bokade en snorklingsbåt. Det var vi 4 tjejer, 3 franska killar och 2 kanadensare. Det var jättekul. De franska killarna bor på samma ställe som oss så vi kände dom lite innan, det var dom som undrade om vi skulle med.
Det var faktiskt ganska bra snorkling här, massa coola fiskar och en sköldpadda. Vi har haft sjuk tur med våra sköldpaddor, vi har sett någon nästan varje gång vi varit ute. Så vi var nöjda :)
Sen kom vi hem och låg i poolen säkert 2 timmar, lyssnade på fransk musik och bara chillade. Efter duschen gick vi till en fin restaurang, 12 personer och åt den godaste maten hittils. Butterfish med bakadpotatis och grönsaker. Det var så gott! En jätte trevlig middag.

Nu sitter vi och väntar på Simba som lovat spela gitarr för oss ikväll :)

Födelsedag!

Publicerad 2014-01-09 13:02:31 i Allmänt

Tisdag var en sån slappisdag som man bara älskar att ha på sin semester. Vi gick till stranden och bara låg där hela dagen, solade, läste, badade. Helt underbart! Lite lunch i skuggan och sen på det igen. På kvällen skulle vi ut och äta allihop, och då kom regnet. Så vi plaskade runt i lerpölar eftersom det inte är asfalterade vägar innan vi hittade ett ställe. Det blev stenugnsbakad pizza. Den var helt okej god, men personalen var ingen hitt. Sn gick vi hem och la oss, tidigt, som pensionärer.

Onsdag morgon vaknade vi tidigt. Kl 4 varje morgon har moskeerna böneutrop och efter det var det svårt att sova, så vid 7 snåret fick vi upp och tränade lite. Sen åt vi vår frukost här på hotellet. Ägg och toast med färskpressad juice :) sen tog vi oss till stranden. Idag var det sån sjuklig värme, man visste knappt vart man skulle ta vägen. Så det blev mestadels att ligga i vattnet. Vilket var jätteskönt! Men såfort man gick upp för att lägga sig blev man lika svettig igen.

Efter lunchen tog vi oss mot båten, då kom också det dåliga vädret. Regn och åska. Men varför inte bara trotsa vädret o köra? Ett 60 tal personer blev utkörda i små båtar till en stor båt. Där var det en DJ som hela dagen spelade. Vädret klarnade upp och blev tillslut riktigt bra.  Så vi njöt för fullt, dansade och sjöng. Efter några timmar var det badstopp i Lombok, så alla hoppade i från båten, det var ljuvligt i denna värme. Sen var det på båten och fortsätta dansen. Det var jättekul :) och framåt 6 tiden fick vi se en jättefin solnedgång. Så vi hade en riktigt bra dag!

Sen gick vi till matmarknaden och åt massa god mat innan vi gick hem.

Idag vaknade vi tidigt, vid 7 tiden gick jag och Linnea ut och sprang. Efter ca 30 min va vi tillbaka och slängde oss i poolen för att bli av med svetten. Då kommer Lisa och Martina med ett fat med frukt och pannkaka och så sjunger dom alla för mig. Vilken start på födelsedagen :)
Efter frukosten gick vi ner till stranden, sen var det solning, bad, dricka juice och läsa som gällde. Sen kom Tintin, Malin och Ida med en kokosnöt till mig och sjöng på stranden. Vilken dag :)
Till lunch blev det en god sallad och sen tillbaka till stranden för mer bad och sol. Sen känd jag för att lyxa till det lite, så jag fick med mig Linnea och Lisa på pedikyr. Och så underbara som dom är så gav dom mig det i födelsedagspresent! Vilka änglar :)
Så där satt vi, drack mangojuice och fick skrubbade fötter och nymålade naglar. Sen gick vi tillbaka till hotellet och tog ett dopp i poolen innan vi gjorde oss redo för middag. Jag fick fria händer att välja ställe så jag valde ett ställe med lite blandad mat. Dom flesta tog kebab/grillspett men jag tog en kycklingburgare, lite gott är det att äta något annat än ris och nudlar. Sen satt vi och pratade och hade det trevligt, beställde efterrätt och fortsatte mysa. När efterrätten kom var det några som jobbade där som kom med min kaka och ljus och sjöng och typ hela restaurangen hängde på! Vilken grej, det har jag aldrig varit med om :) tack brudar!
När vi skulle betala frågade en av servitörerna om jag fyllde 21, jag sa njaaaaa.. Men blev glad! Sen sa Lisa : nej hon fyller 29. Då säger han, oj då, men du ser iaf inte ut som en dag över 21! Haha.

När vi var på väg hem gick vi förbi massa krogar med musik, sista stället var helt tomt med folk. När vi gått förbi och hörde att det kom en bra låt vände jag, Linnea och Lisa och gick tillbaka. In på dansgolvet och körde järnet. Sen kom det några fler som ville dansa med oss, vi kastade av oss skorna och stod där barfota och skakade! När svetten rann för mycket tog vi en paus för att försöka hitta något ställe med mer folk. Vi hittade då reggae baren, liveband som sjöng massa bra reggae musik. Så där blev vi fast ett tag och diggade med i massa gamla godingar.

Tack så jättemycket för alla grattis!! Det värmer i mitt hjärta ❤

Gili T

Publicerad 2014-01-06 11:23:00 i Allmänt

Imorse var det tidig uppgång för att åka till Gili T. Vi åkte buss i lite mer än 1 timma innan vi kom fram till båten. När vi hoppat på båten kände jag direkt att jag började må illa, och så visste man att det var 1h resa. Men som tur var somnade jag nästan direkt och vaknade inte innan vi var framme. Tummen upp!

Direkt när vi hoppade av båten kände man sig hemma. Turkost vatten, vit strand. Mysigt helt enkelt! Sen var det dax för boende letning. Vi lämnade av Ida och Tintin och sen gick vi andra. De första boendena vi kollade var fulla och sen kollade vi säkert 20 till. På ett jättefint hotell var det en engelsk kvinna där. Hon var så snäll och hjälpte oss att hitta andra boenden ungefär i vår prisklass. Så efter att ha kollat på ytterligare ett anta boenden, luktat oss igenom och letat pool hittade vi tillslut ett bra. Lite dyrare än vi tänkt, men helt klart värt pengarna!

Sen gick vi till ett ställe och åt lunch och frack mangojuice. Jag och Linnea fick inte plats vid bordet så vi fick ett eget place. En liten hydda och ligga i, så nice! Ligga där, titta ut över det turkosa vattnet med en mangojuice i handen. Detta är livet!

Sen gick vi till stranden några timmar och läste och sov innan vi gick hem för att göra oss iordning för middag. Vi tog ett dopp i poolen och sen gick vi och fixade biljetter till en så kallad party båt som vi fick fribiljetter till. Så på onsdag ska vi ut i 6h, vi ska åka till alla gili öarna och till Lombok. Det ska bli lite kul.

Till middag idag åt vi buffe på en nattmarknad. Det var hur mycket god mat som helst. Jag åt ris med 3 olika grönsaksröror, 2 olika vårrullar och en majsgrej. Helt fantastisk mat :) och billigt var det med. Sen gick vi en runda och hittade en reggaebar, vilka människor. Dom satt och rökte och spelade. Men musiken är så bra, vi bara satt och njöt av livet. Tittade på stjärnor och pratade.

Gili får 5 av 5 toasters än så länge !!

Stranden

Publicerad 2014-01-03 12:37:35 i Allmänt

Igår kväll tog vi ett dopp i havet, vilken värme. Men tyvärr väldigt skräpigt i vattnet! När vi kom tillbaka till boendet köpte vi mat, jättegod mat hade dom. Att sitta där med regnet smattrande på taket och blicka ut över havet är fantastiskt! Men rummen är under all kritik, usch. Så nattens sömn har varit riktigt dålig. Klockan 7 orkade vi inte ligga kvar utan gick upp för att äta frukost. Det blev äggröra med tomat och toast. Och så började det regna. Det var nästan så att tårarna kom. Snälla vädergudar, var med oss. Men nu har vi bestämt att vi ska åka och kolla Gili, blir det intr bättre så åker vi till Thailand.

Sen gick vi till stranden, vilken besvikelse. Stranden såg ut som en sopptipp. Usch!  Det flyter in massa skit ifrån havet under nätterna. Men dom rensade på, bar bort alla stora stockar och sånt för att elda upp. Småskiten grävde dom ner, så efter några timmar såg det riktigt bra ut. Plus att solen kom fram. Så dagen blev helt fantastisk tillslut! Massa med människor, sol, bad och mat. Så vi har haft det jättebra.

Det var en sån konstig familj som låg bredvid oss. Det var en mamma, pappa och ett barn på kanske 3 år. Men mamman satt och ammade henne mitt på stranden. vad hände?? usch!

Och sen höll vi på att skratta ihjäl oss åt en Kines som ville att en badvakt skulle lära honom surfa. Han betalade och sen frågade han om dom kunde ta hand oö hans fru på stranden medan han var i vattnet. Men det roligaste av allt var att han tog på sig simglasögon! haha! wn av badvakterna kunde inte hålla sig utan vände sig till oss och bet sig i handen för att inte börja skratta. Stackars kines!

Fortsätter vädret såhär så blir det inget Thailand.

Nu sitter vi på en restaurang, har ätit middag och nu ska vi äta lite efterrätt. Det är ju ändå  fredag :)
Imorgon åker vi till Nusa Dua och sen blir det nog Gili nästa vecka!

Snälla vädergudar, var med oss nu, snälla!!!

Padang Padang

Publicerad 2014-01-02 09:57:49 i Allmänt

Nu har vi kommit till Padang Padang. Tanken i morse var att vi skulle till Uluwatu, vi gick med stora väskor och poncho i regnet och letade taxi. Tillslut fick vi tag i en för ett hyffsat pris. Men när vi satt och pratade med taxi chaffuören tyckte han att vi skulle åka till Padang Padang istället för att det är bättre surfing och finare. Han släppte av oss på ett "hotell" som vi tyckte verkade helt okej. Bara det att när vi kom in i rummen var det mögel på kuddarna och överallt. Så vi gick igen. Vi gick och letade lite och hittade sen ner till Bali rocks som låg precis vid vattnet. Ett häftigt ställe, men det är inte heller så fräscht. Men det får gå.

Sen gick vi och kollade på lite matställen, då mötte vi ett norskt par som berättade att padang är jättefint när det inte regnar. Så vi får nog ge det en chans! :)
Sen hyrde vi moppe och åkte till ett tempel och tittade. Man var tvungen att ha en sarong så man inte visade knäna och sen gick vi runt och tittade. Det var massor med apor också! Så fascinerande att vi är så lika dom ändå. Dom satt och plockade bort smådjur på varandra och rengjorde varandra. Och så var det bebisar, så söta!
Nu har vi internet på en restaurang, så vi försöker hitta vart nästa utflykt ska ske.
Ha en bra dag där hemma :)

Gott nytt år!!

Publicerad 2014-01-01 17:07:40 i Allmänt

Nyårs aftons morgon, frukost serverad till terassen precis utanför rummet. Pannkaka med frukt och apelsinjuice. Sen gick vi in till "stan" för att leta något ställe att fixa naglarna på. Men det var ett projekt utan dess like. Vi gick på det första bästa, några tjejer tog med oss till en bakgata. Dom skulle ha jättemycket betalt, men vi prutade ner priset rejält. Så vi tänkte att okej, vi testar. En stoppade mina naglar i aceton medan vi väntade på "bossen". Men när det kom in massa nya och dom började och skulle ta bort mitt gele på naglarna genom att bryta bort det så sa jag bestämt Nej och lyfte mig och gick. Dom andra följde med, men dom sprang efter oss och sa att dom skulle ta oss till deras riktiga salong istället. Alltså försökte dom bara lura oss. Vi fortsatte leta, gick in på alla ställen som gick, men det ända som kändes bra var lite för dyrt. Så det blev inget med det.

Vi gick till stranden istället och la oss för att sola. Det var sån sjuklig värme, svetten bara rann. Vi la oss och försökte att slappna av, men det gick inte. Så vi hoppade i vattnet, vilket inte var någon svalka, plus att vattnet var skräpigt och smutsigt. Inte alls något paradis :( iaf inte just nu, över nyår. Men vi har hört att det inte är så bra i Kuta heller.
Det kom en dam och skulle sälja mango. Hon sa att varje mango skulle kosta typ 100, men det tyckte vi var för dyrt. Linnea sa då att vi ville ha 4 för 100. Hon bara skrattade åt oss och sa typ aldrig i livet. Men hon gav sig, men då sa vi att vi ville ha dom billigare ändå. Då sa hon, okej ni får ett bra pris, en för 30. Haha, vem försökte von lura, det var ju dyrare än 4 för 100. Men hon ville inte ge oss billigare så hon gick igen, haha.

På kvällen gick vi ut och skulle äta nyårs middag. Vi tänkte gått en bit och kollat, men regnet kom så vi skyndade in på första bästa, ett jättemysigt ställe. Vi är 7st nu så vi behövde ett stort bord, så vi fick ett enormt. Efter vi beställd kom kyparen o frågade om ett annat sällskap kunde sitta bredvid och dumma som vi var sa vi ja. Så där kom 6 st fulla och odrägliga Aussies, uscha. Så vi bad om att dom skulle byta bord, men istället blev det vi som fick flytta. Men vi fick värsta soffplatsen så det var okej ändå. Det blev en två rätters middag, förrätt och varmrätt för ca 50kr. Haha.
Sen gick vi i regnet ner till havet och hittade en lite beach restaurang vi smet in på för att se alla fina raketer utmed hela stranden, i spöregnet. Efter 12 slaget var vi blöta och trötta, så vi började springa hemåt i regnet och alla vattenpölar. Då ser vi Linnea gå med ett gäng under en stor presenning, så vi hoppade också under och fick en regn taxi in i ett parkeringshus. Sen fick vi gå ignom där och ut på andra sidan för att springa sista biten hem. Vilken himla kväll, väldigt mysig och när man tänker på sig själv, uppklädd och helt dyngsur springande i vattenpölarna kan man inte annat än att skratta! Gott nytt år!

Imorse regnade det fortfarande aå vi tog en långfrukost på Linnea och Lisas uteplats. Vi kollade på en plan inför vad vi vill se här, det finns så sjukt mycket. Men nu har vi en liten aning om hur vi ska ha det iaf.

När vi insåg att regnet inte skulle ge sig tog vi gänget och gick för att få massage och skrubb. Men dom hade inte tid för oss förens på eftermiddagen, så vi gick till poppis för att kolla i marknadsstånd. Det finns massa fina saker! Så vi shoppade shorts för 14kr och sen prutade vi på regn ponchos hur länge som helst, men tillslut fick vi igenom vårt bud på knappt 20kr ponchon. Det är dagens absolut bästa köp i detta regn!
Jag undrar hur det funkar. Vi har fått höra att beroende på vilken färg man har på påsen så är det hur bra man är på att pruta. Jag och Linnea fick en vit för våra shorts, men jag vet inte om det var bra eller inte. Jag tror att det var det. Vi såg folk med grå och svart också. Men vi la våra saker i en annan påse så dom inte skulle veta. Dom är inte dumma! Sen åt vi lunch, ris, grönsaker och jortnötssås, mums! Sen var det tid att gå för att få massage. Där strömmar vi in 6 tjejer. Vi pratar lite och kommer överens om helkroppsmassage, body scrub och ansiktsmask/massage  i 2 h!!!! För 70kr! Det är helt galet, i två hela timmar fick vi njuta. För endast 70kr, det kommer garanterat bli mer massage!

Konstigt nog var man trött efter massagen så vi gick hem och vilade innan vi gick och åt middag ikväll. Vi gick till ett ställe med massa folk, maten var kanon. Sen gick vi och kollade lite i affärerna igen. Och sen blev det efterrätt på ett pannkaksställe. Mumma! När vi skulle gå därifrån för att gå hem regnade det, så alla 7 satte på sig sin poncho. Då satt det några killar i vår ålder och alla vände sif och och verkligen skrattade åt oss. Haha, okej att det kanske ser kul ut med alla i poncho. Men hallå, det regnar ju!!

Imorgon ska vi åka vidare, men allt är väldigt oklart! Men det löser sig, det är spännande :)

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!