michaelajohansson.blogg.se

Fraser Island

Publicerad 2013-11-30 09:11:15 i Allmänt

Torsdag morgon och klockan stod ställd på 6,30. Upp och packa ner det sista i den lilla ryggan som skulle med och sen fick vi pannkaksfrukost på hostlet. Vi åt med jordnötssmör o jordgubbssylt, kan tyckas är en jättekonstig kombo. Men tro det eller ej, väldigt gott. Eller så är det bara för att man är glad för all mat man får här, jag vet inte.

Vi gick till bilarna och packade in våra grejer, det var vi tre, två killar från Danmark, en tjej från tyskland och ett par från Irland. Den Irländska killen började köra eftersom ingen av oss känner sig jätte taggad på att köra på vänster sida av vägen. En stod vit Jeep hade vi, hur cool känner man sig inte då?
Ut på stranden för att ta färjan över till Fraser Island, en stor sand ö med regnskog på sig, låter konstigt, jag vet. Men otroligt vackert. När vi väntade på färjan hoppade det delfiner i vattnet jättenära strandkanten, solen lös och man kände sig så nöjd med livet. På färjan och sen åkte vi kanske 30 min på stranden innan vi stannade och åt lunch. Vi hade med oss all mat ifrån hostlet så varje grupp hade sin egen kylbag osv. Så vi tog alla våra saker och satte oss för att fixa lunchen som bestod av två toasmackor med kött, tonfisk för mig(ytterligare en sak jag lärt mig), sallad och en frukt. Vilken brak lunch, NOT!

Vidare in i bilarna körde en av danska killarna, som bara haft körkort i 1 år. Efter några fastkörningar och mycket hopp och studs i bilen i skogen kom vi fram till en så sjukt fin sjö. Så där låg vi och solade och badade några timmar innan det var dax för den hemska vägen tillbaka. Chaufförs byte och nästa dansk bakom ratten. Nu var Lisas hjärta utanför kroppen, hon satt på helspänn hela vägen och hon trodde nog vi skulle dö. Och visst det gick inte jättebra för honom i början, det slirade och så, men vi kom iaf ut helskinnade. Då var det dax för tyskans tur, hon tog oss sakta men säkert till vårt camp där vi skulle spendera 2 nätter. Små tält var uppsatta, kök, toalett och dusch fanns. Så vi tog ett tält vi 3, hämtade varsitt liggunderlag och så, då var sängen klar.
Vår ledare berättade om alla djur vi skulle akta oss för som ormar och Dingos. Dingos är fria hundar som springer runt på fraser, men dom är farliga. Eller farliga o farliga, men man ska inte gå själv i mörkret för då kan dom attackera. Som tur var var vårt läger innanför staket för att hålla dom borta.

Jag, Linnea och Lisa gick och började laga mat bland alla andra 60 personer som bodde vid oss. Vi lagade till alla, det blev ris med grönsaker och kyckling, ändå ganska gott. Sen fick vi fruktkaka till efterrätt. Vi satt och försökte prata lite med våran grupp, men dom var så otroligt tråkiga.
Himlen var fantastisk fin, 10000 tals stjärnor.  När alla andra på campet blev fulla och jobbiga tog vi vår kortlek och gick till tältet och spelade, haha. Just då kände man bara att: Nej!!! Detta är vetkligen inte vår grej.
Men tillslut somnade man och sov ändå helt okej.

Fredag morgon vaknade man av att det var varmt. Så vi gick upp och lagade frukost åt vårt lag, äggröra med toast. Det tog ungefär 2 timmar innan våra 4 grupper äntligen var klara och där hade vi väntat i säkert 1 timma på alla andra.
Då var det min tur att köra. Jag såg knappt över ratten och jag nådde knappt fram, men det gick som en dans :) det kändes lite som att köra i djupsnö, fast på sand då.

Vi åkte till ett ställe och badade, det var som en "bana" man åkte i så när man la sig i vattnet flöt man med hela vägen ut till stranden igen. Ganska coolt. Sen åkte vi till en utsiktsplats. Jättefint, där stod vi högst upp och tittade ner på stränder, sand, regnskog, vatten med sköldpaddor. Jaa fantastiskt!

Sen skulle den Irländska tjejen köra, det gick jättebra ända tills vi körde fast, kom loss för att alla puttade bort oss och så fastnade vi igen. Lite sura miner mellan paret och vår ledare kommer springandes. Alla var tvungna o hoppa ur utan jag och Lisa för att vi satt längst bak. Så vi åkte med honom igenom och dom andra fick springa, flera 100m i denna jättevarma sand. Uscha. Väl på andra sidan tog killen över igen och tog oss till ett ställe som hette chanpange poolen. Det blev som en pool i havet av tidvattnet. Det ända stället där man kan bada i havet på den sidan ön, annars är det hajar och maneter. När vi badat och gjort konster i sanden åkte vi tillbaka för lunch på campet. Vi stod för matlagningen igen, wraps med sallad. Man kan inte säga att luncherna i detta landet är bra direkt.

När vi vilat upp magarna åkte vi vidare till ett skeppvrak. Nu var det Linneas tur att köra och det var som hon aldrig gjort annat.  Det var ett skepp som varit med i 1 världskriget och så, men som blivit indraget av en cyklon. Ganska fränt att se ändå. Sen vidare till badstället från morgonen. Där gick det två Dingos, säkert jättesnälla med man blir ändå lite rädd. Dom gick runt där bland oss ett tag innan dom försvann.  Där spelade dom volleyboll, jag och lisa tog lite kort och sen lärde vi oss kasta en rugbyboll. När solen sakta med säkert gick ner bakom bergen var det dax att åka tillbaka till campet. Lisa körde tillbaka och det gick också kanon, även fast hon var nervös innan hon väl körde.

Nu satte vi oss och dom andra fick laga maten. Bara det att dom verkligen inte kunde, danska killarna kanske var lite okej, men dom är ändå 19 år. Men den Irländska killen som säkert var 25 som aldrig kokat potatis och den 30 åriga tyskan som inte heller hade nån koll på nått. Men hallå?! Vad är det för fel på folk?
Tillslut fick vi mat, potatissallad, kött, jag fick vegoburgare och sallad. Nu blev vi iaf mätta, som tur var. När vi ätit klart kommer vår ledare upp till köksavdelningen med en orm hängande på sig. Fy farao!! Han hade hittat den utanför deras tält, en ofarlig men den kunde ändå bitas. Jag hatar ormar!
Sen satt vi där ett tag innan vi tröttnade och gick tillbaka till tältet.

Natten var så sjukt varm!! Och kl 6 blev vi väckta för frukost, vi fixade vårt eget, flingor och mjölk och två toastmackor. Dom andra fick fixa sitt eget och 2 timmar senare var dom äntligen klara.
Vi åkte till ett ställe och fick sen gå "den stora promenaden" på 2,5 km. Okej att det faktiskt var jobbigt, det var sand hela vägen och uppför, men vilket ställe vi kom fram till. Det var en stor öken typ och långt där nere såg man en sjö och bakom var den regnskog. Så konstigt och så fint :)
Vi hoppade i vattnet och simmade runt ett tag. Sen satte vi oss på strandkanten och bara beundrade utsikten, då kom det kattfiskar i vattnet.
Sen var det dax att gå tillbaka till bilarna. Först en jätteuppförsbacke men sen ganska mycket nerför. Sen åkte vi till ett ställe och åt lunch, tro det eller ej, men toastbröd med ost sallad, jordnötssmör och sylt. Stabiiilt! När vi satt och åt lunch började det regna, så det kändes kanon att vi var påväg hem.

Nu sitter vi i varsin hängmatta, äter chips och läser en bok. Underbart!
Duschen när man kom emhem var det bästa som någonsin hänt, kläderna är redan tvättade och vi känner oss äntligen lite renare!!

Vad jag lärt mig av denna upplevelsen är: jag gillar inte campinglivet, man blir smutsig och äcklig. Jag kommer uppskatta hostellivet mycket mer nu och NEJ, jag kommer aldrig mer campa!

Men det var kul och fint, men inget för mig :)

Chill i dill

Publicerad 2013-11-27 12:23:42 i Allmänt

Gårkvällen började med att vi åt middag på hostlet. Hamburgare med pommes, precis vad magen behövde, eller?! ;) när vi satt och åt började vi prata om det fanns några uteställen här, denna byn är verkligen inte så stor. Vi såg då att det fanns lite ljus och som ett dansgolv här på vårt hostel. Då säger Linnea: men titta, dom har ju till och med en disneykula!! haha, vaa? en disneykula?! inte en discokula då? ;) jo det var det hon menade.

Sen gick vi till affären och köpte en ginger bear, vi har sett det överallt men inte vågat testa. Men igår var set alltså dax. Det var som läsk utan kolsyra med smak av ingefära. Faktiskt väldigt mycket godare än det lät och speciellt hur det såg ut.
Sen gick vi till hostlet bredvid och träffade två killar från Kanada som vi bodde med i Cairns, så satt vi där ett tag innan vi blev för trötta och gick hem.

Idag vaknade vi och tränade lite, sen har vi legat i solen heeeeela dagen. Verkligen bara lagat lunch och sen slappat igen, underbara semester :)
I eftermiddags hade vi lite info inför resan imorgon. Vi ska köra 4 hjulsdrivna bilar på stranden :) och övernatta 2 nätter i tält, alltså campa... Och ni som känner mig vet att campa, det är inte riktigt min piece of cake. Så det kommer bli spännande. Annars har vi spelat uno och lyxat med melon och frukt såhär på lill lördagen :)

Så nu kommer ni inte höra av mig förens tidigast lördag, och inga bildbomber eller något. För vi ska faktiskt lämna våra telefoner här, inte ta med dom. Så det blir spännande, en helg utan klocka, kontakt med omvärlden och internet. Det blir semester :)

Rainbow beach

Publicerad 2013-11-26 07:45:18 i Allmänt

Måndag morgon, trötta även fast vi sovit länge. Vad är det för fel? Nåväl, vi gick till lagunen och solade och badade, åt lunch och då kom skitvädret igen. Regn och åska, så vi gick till Peter Pan och tittade på lite bilder från go pro:n och sen drack vi kaffe på  ett cafe. Riktigt kaffe är inte att leka med ändå!
Sen väntade vi, väntade och väntade lite till på att tiden skulle gå. Vi spelade lite kort, åt lite gröt och när klockan blev 6 var det dax att gå mot nattbussen.  Vi klarade oss som tur var från regnet, jihoo. Satte oss och spelade lite kort till. Kl 6:50 skulle bussen gått, men efter att ha väntat och hunnit äta macka så dök bussen upp kl 8!! Lagom irriterade ställde vi oss för att lägga in våra väskor. Och så kommer chaffisen, i skjorta, shorts uppdragna till armhålorna och vita knästrumpor. En riktig pudding... Not! Och jättekonstig, han tog all tid i världen på sig att plocka ut allas väskor som skulle av, vilket var typ alla på hela bussen. Sen stod han i lugn och ro och pratade med dom innan han fick tummen ur att börja packa in vårt.

Då träffade vi två killar som vi bodde på samma hostel som i Cairns. Dom hade precis kommit tillbaka från sin segling och haft jättefint väder, kul för dom då... Haha!

När vi äntligen fick hoppa på buSen var vi nästan 2 timmar försenade. Så vi satte oss och pratade med två svenska killar från karlskrona ett tag, bredde lite mackor och åt. Men det skulle vi inte gjort. För precis då kom chaffisen för att räkna in oss och man fick inte bre mackor på bussen. Tur att vi satt längst bak och han körde längst fram så vi kunde fortsätta äta :) sen läste vi lite och somnade tidigt. Vid lite efter 11 stannade vi så vi fick borsta tänderna, sen hoppade vi på bussen och den låååånga natten började. Även fast det gick över förväntan så sover man inte skitbra på en buss. Man får ont i hela kroppen och sover nog inte jätte djupt.

När vi vaknade i morse stannade vi och åt frukost. En yoggi och macka blev det. Linnea och Lisa köpte en fralla med ost och skinka, när dom fick den toastad var den såklart delad i mitten. Dom har något för sig i detta landet, dom delar ALLT på mitten. Jag fick en helt nygjord toastmacka med tomat och ost. Den var redan delad på mitten när jag såg den, såklart. Jag skämtade och sa att nu när dom toastar den kommer dom säkert dela den igen, men så skrattade vi o sa att nej, det är ju alltid bara i två.
Men när mackan kom var den delad i 4, vi vek oss dubbla av skratt. Vilket skämt!

Väl framme bodde vi på ett hostel 20 m från busshållsplatsen i Rainbow beach, med pool och grejer. Väldigt mysigt.
Eftersom solen lös gick vi ner till stranden, som vi fick ångra det. Det blåste småspik och efter 10 min gav vi upp. Då hade vi sand överallt!
Vi gick hem och tog ett dopp i polen ich jag bestämde mig för att ta en löptur. Sä ner till stranden igen för lite intervaller, sen hittade jag en trappa som tog död på mig innan jag hittade vägen hem igen och la mig för att vila. Nu ligger jag här i en hängmatta och bloggar. Så underbart :)

Wet sundays

Publicerad 2013-11-24 10:17:38 i Allmänt

Torsdag morgon och löpning stod på schemat i ett skållhett Airlie beach. Men vi kämpade på och sedan började vi att fixa lite inför helgens tripp med båt. Tvätta osv. Sen gick vi till lagunen här, shit vilken pool. Där låg vi sedan hela dagen och bara stekte, i poolen. Men vi klarade oss ganska bra från att bränna oss idag ändå. Som tur är, för jag har nog snart fjällat bort all hud på hela kroppen, haha.
När vädret drog ihop sig gick vi en sväng på stan, det var ju mer än 2 veckor sen nu. Så det blev en byxdress som fick följa med hem. Och som vi sagt, en ny grej in i väskan, en gammal ut. Frågan är bara vad som ska åka ut, hmm...
Kvällen blev att gå på restaurang, innan vi gick till en irländsk pub och lyssnade på en kille som spelade jättebra musik. Med os hem fick vi hans skiva, tack Tommy och tummen upp!
Sen började bandet spela som vi lyssnade på på onsdagskvällen. Tre killar som spelade rock, som vanligt dansade vi och öste hela kvällen/natten. Vilket var uppskattat av bandet, dom high fivade oss och Lisa fick ett plektrum, ett stort plus till trummisen också, han var lite av en kalkon 5 över. Så nä vi dök upp igen kollade kalkonen på oss hälsade o sa, men det är ju ni igen. Så nått intryck måste vi ju gjort, haha! Men vi var alldeles för trötta och gick hem för att sova och ladda batterierna för kommande äventyr, ett båtäventyr denna gång.

Fredag morgonen var varm, jättevarm. Vi gick till peter pan och lämnade våra väskor innan vi tog den 15 minuters långa promenaden till båten. Där tog vi en kaffe i väntan på att få gå ombord på båten. När vi kommit på fick vi en liten lätt lunch, jotack! Lätt lunch kan man verkligen kalla det. Typ 3 småå pizza bitar. Vädret var inte heller på topp, mulet men ändå okej. Vi åkte nån timma innan vi stannade och snorklade. Det var sjukt många fiskar, stora stim som kom och nästan simmade på oss. Och en jättestor fisk såg vi också. Inte riktigt lika coolt som i Cairns, men ändå coolt. När vi kom upp hoppade vi i den varma jacuzzin, inte nån stor men den fanns ändå.
Efter det blev det lite kortspel, lite häng på däck och så fick vi snacksbricka. Hur gott?!

Efter att ha suttit ute o hängt några timmar fick vi mat, det blev potatis, Cesarsallad, jag fick fylld paprika och dom andra nått kött. Vi gick ut och satte oss och skulle äta, men då kom regnet så vi fick trycka ihop oss inne. När maten var slut kollade vi på bilder från dagen och lite filmer tillsammans med en chokladkaka. Sen blev det nått roligt spel. Det var massa kort med symboler, när man fick samma som nån annan skulle man snabbt ta en statyett som var i mitten av bordet. Jag var inte snabbast i världen men det var kul ändå :)! Tror det hette typ jungle speed, det önskar jag mig i julklapp familjen :)
Vi satt där till klockan blev knappt 10 och sen gick alla och la sig. Visst att vi brukar sova tidigt, men hallå, kl 10?! Vi stod ute och tittade lite på däck och det blixtrade runt omkring oss. Lite läskigt men vi hörde aldrig nått muller. Så det var lugnt. Massa småfisk hoppade upp på båten för att ta självmord, stackarna! Sen fick vi också och la oss, pratade ett tag och sen var det godnatt.

Lördag morgon blev vi väckta och vi tänkte att: yes, soool! Men likasnabbt man blev väckt lika snabbt hörde vi regnet. Så det blev att trycka ihop sig allihop på frullen, lite toast och flingor och mjölk! Höjdar frukost.
Sen på med våtdräkt och dom skjutsade oss med båtar in till en ö, whiteheaven beach. Den finaste stranden i hela världen!! Men det regnade, regnade och regnade lite till... Vi var besvikna och tänkte att vädergudarna kunde gå och dö någonstans:(  Men var gör väl det när man heter Lisa, Linnea och Michaela? Vi sprang runt på stranden, lekte lekar, slängde oss i vattnet o njöt. Även om inte vädret var med oss så tog vi vara på stunden :)
Stranden var något utöver det vanliga, det var som små sandöar överallt man kunde se. Det blev som ett coolt mönster. Stranden var helt kritvit, alltså på riktigt. Vattnet helt turkost och det var bara helt fantastiskt fint och varmt. Så vi slängde oss i vattnet som små barn, stod på händerna, byggde pyramider. Sen körde vi flaggan, självklart vann tram sweden ;)  När vi var färdig lekta och kalla åkte vi tillbaka till båten och bytte om. Sen började helvetesfärden.

Det fick bra till en början men sen kände man att det var stora vågor. Saker började välta i köket och vi kände att frisk luft skulle vara bra. Så vi satte oss ute men det blev bara värre. Huvudet blev konstigt och illamåendet började komma. Vi fick nån ingefärsgrej och äta för magen, men jag vet inte om det hjälpte eller stjälpte. Vi fick sätta oss i kaptenens lilla kabyss så vi såg framåt, men både jag och lisa försökte sova. Det gick ganska bra och en halvtimma senare var vi på lugnt vatten igen. Då var det dax för mat, sallad, potatis och lite bröd. Och dom som sa att vi skulle bli gödda senna helgen. Bullskit! Vi är hungriga hela tiden.

Vi tog en liten nap, och nästa gång vi vaknade hoppade vi i och snorklade igen. Nu hade det slutat regna, men det var fortfarande mulet. Vi såg inte jättemånga firrar, men det är ändå lite coolt och vara i vattnet på det sättet. När vi kom upp satte vi oss i den lilla poolen och det började spöregna igen. Då gick vi in och tog en dusch och spelade kort och åt kaka.

Solen kom fram och vi gick ut på däck. Sen satt vi bara och myste, dom kom ut med natchos till oss och alla var som hökar. Tur det är fler än vi som äter mycket! Efter att ha sett solen ett tag så gick den fint ner bakom ett berg och maten stod redo inne på bordet. Det bjöds på ris med gryta, sallad och bönor, lika gott idag också. Till efterrätt fick vi rocky road, så nu rullar vi nästan fram. Skönt att man någon gång kan bli mätt, det tillhör inte vanligheterna om man säger så ;)
Sen har vi spelat UNO, suttit och pratat o bara haft det skönt. Kl 22 sov alla igen och vi var ute på däck en stund, men för att orka sista dagen måste man faktiskt få lite sömn.

Imorse vaknade vi tidigt, efter frukstallad och yoghurt frukost plumsade vi i vattnet för lite snorkling i... STRÅLANDE SOL! Hallå? Skämtar nån med oss, det är ju ett hån!
Efter snorkligen la vi oss och solade ända tills vi var i land igen, det var helt galet varmt och det gör ju inte saken bättre när man kollar upp och det är turkost vatten runt omkring en, men den lilla detaljen att man inte kan/får hoppa i. Så vi tig svettiga våra saker och sa hej då till Wings och gick till lagunen för en dag med sol och bad. Det var faktiskt inte dumt det heller. Men visst hade man önskat att man fått detta vädret i går istället när vi skulle se den fina stranden. Men man kan inte få allt här i livet!

Magnetic Island

Publicerad 2013-11-20 09:36:10 i Allmänt

Sista kvällen på Jackaroo hostel blev det ett himla skitväder. Regnet öste, blixtrarna blixtrade, mullret mullrade, ja ni förstår. Och nu som varit i en tropisk regnskog vet ännu mer vad jag pratar om. Det var blött, fuktigt, man hörde knappt sina tankar. Och när man satt där mitt i allt detta tänkande så poff så är strömmen borta. Till detta hör ju då att vi bodde mitt ute i skogen, inte ett ljus så långt ögat kunde nå.
som tur var fanns lite värmeljus och några batteridrivna lampor, så vi spelade UNO, läste lite bok och gick och la oss tidigt.

Måndag morgon vaknade vi tidigt, hurtiga som vi är körde vi ett överkroppspass innan frukosten. Bara det att strömmen var fortfarande borta, så oroastad macka med kokt gröt på gasolspis blev det. Inte så pjåkigt för att va mitt ute i skogen utan ström :)

Efter det tog vi bussen vidare till townsville där vi åt lunch, kan ni gissa vad?! En toastmacka, magen blir SÅ glad när den blir mätt... Sen hoppade vi på färjan till Magnetic Island. Vi kom fram någon gång på eftermiddagen och tänkte att nu ska det solas. Vid poolen ska tilläggas, då man inte får bada i havet här. Det är stinger säsong och maneter. Stingerfish är en rocka som är livsfarlig, man dör om man blir "attackerad", så ska man bada i havet måste man ha heltäckade våtdräkt. Då kan man ju fråga sig vad vitsen är med att bo här uppe i Australien när det alltid är minst 30 grader och man ändå inte får bada, konstigt tycker jag.

Boendet är som i en liten hydda, bungalow typ. Vi bor i ett 8 bäddsrum och det är nästan som att bo ute här också!
På kvällen gick vi till själva huvudbyggnaden på hostlet där man kan sitta på ett stort trädäck precis vid havet. Så vi satt där och spelade lite kort och bara tog det lugnt. Kände att vi hade semester helt enkelt.

Sen fick vi gratis mat, en pasta rätt med spenat, parmesan och nån sås. Himlans gott! Under maten började vi prata med en kille från Kalifornien. Han ville jättegärna att vi skulle vara med o spela nått spel. Eller nån lek dom skulle ha i baren. Men helt plötsligt hade han försvunnit till ett annat lag, så vi löste vårt eget lag, svensk sockerkaka. Jag, Linnea, Lisa och två svenska tjejer till.
Tävlingen bestod av 4 deltävlingar. Första var att blåsa upp en ballong genom ett rör tills den sprängdes. Självklart vann vi!
Deltävlig två fick våra svenska vänner köra, man skulle få en hink från golvet till någons huvud utan att använda händerna. Det blev storpisk kan man säga.
Tävling 3 var det dax för Lisa och Linnea. Det var tre kommandon, ett där man skulle sätta sig på den andras knä, ett koppa upp på ryggen på den andra och sista i famnen. Lisa var som en vante som kastades fram och tillbaka över Linnea, haha. En självklar vinst igen!!
Sista tävligen var att gå runt stolar och när musiken tystnade måste man hitta en stol. Lisa gjorde ett tappert försök, men blev tyvärr avputtad av stolen av nån kille.
Trots detta blev vi totalt 2:a!!! Det är inte dåligt av 10 lag :)
Vinsten var $30 i baren och två inträden till koala "parken". Perfekt :)

Tisdag morgon startades med ett löppass på stranden, då är det ganska underbart att vara i Australien. Springa utmed vattnet, se bergen på andra sidan, tystnaden och friheten. När vi kom hem åt vi frukost som vi också fått gratis. Vi fick müsli i massor med vaniljyoghurt och äpple, till detta en kopp kaffe.
Vi satt och funderade på vad vi skulle göra och bestämde oss för att hyra en "barbie topless" bil. Det ser ut som en liten leksaksbil, haha. Så jag och Lisa åkte med en dam och hämtade en bil. Vi fick välja på en rosa eller blå. Och då tror ni säkert att vi valde rosa, men icke, vi tig den blå. Inte för att den var snyggare, utan för att sen hade så man kunde sätta på tak om det skulle börja regna. Och med dom mörka molnen runt oss fick vi strunta i färgen och gå på funktion! Sen skulle vi då börja köra, jag var först ut. Eftersom Linnea inte var över 21, den andra tjejen från sverige inte hade körkort och Lisa kände sig lite osäker. Så i bilen och nu skulle det börja. Jag trodde inte jag skulle komma ihåg vilken pedal som var vilken, men det var inga problem. Jag backade ut på vägen och började leta efter växelspaken med högerhanden. Men där fanns ju ingen växelspak, det var ju utanför bilen. Så in med handen och byta till vänster för att hitta 1:an och köra iväg. Sen skulle man ju på detta hålla sig på vänster sida vägen och inte nog med det, en rondell det första också. Men det gick ändå ganska bra, tillslut kändes det nästan som vanligt. Förutom U svängarna som jag gjorde som att det var i Sverige, tur att det inte var nån trafik!

Vi åkte runt på ön och tittade med tyckte kanske inte att det var något jättehäftigt. Så vi åkte till Koala stället där vi fått 2 gratis inträden och vi fick betala 1/3 var och den andra tjejen sitt.
Vi gick en guidad tur där, först träffade vi på en krokodil och fick hålla i den. Uscha vad äckligt! Det tog en stund innan jag vågade, jag tog några modiga kliv fram, men vände lika snabbt tillbaka. Men efter många om men gjorde jag det. Den var riktigt äcklig.
Efter det gick vi vidare till några stora fåglar/papegojor. Vi fick ha dom på armen och sen ta ett frö i munnen som fågeln åt upp. Så det såg ut som en puss. Den var jättesöt! Linnea som verkligen hatar fåglar gjorde det med, även om armen skakade i flera minuter efteråt.
Vidare till ödlorna och jag tog direkt ett par steg tillbaka, och tur var det. För han bara öste upp ödlor på axlarna på folk, på huvudet osv utan att dom visste om det. Fy farao! Men en liten sköldpadda fick jag hålla i, den var jättesöt! Lisa och Linnea var modigare och höll i dom flesta av dom äckliga djuren.
Sen var det dax, det vi väntat på, koalorna. Vi fick gå fram en och en och få hålla i den. Man skulle stå och hålla en arm framför sig långt ner och den andra rakt ut så att man blev som ett träd. Men när det var min tur säger han, jaaa du är ju mer som en buske. Haha! När jag bytte med Linnea sa han, ja du var ju iaf ett träd. Men alltså mysigare djur får man ju leta efter. Såå mjuk, och bara sitta där, helt fast klamrad.
Sen kom ormen fram och jag gick i långa cirklar för att inte komma för nära, illamående tittade jag på när dom andra modigt tog ormen runt nacken. Fy!! Över min döda kropp, en spindel hellre, alla dagar i veckan!
När vi var klara tog vi vår lilla topless bil och åkte vidare till en strand och åt lite hamburgare, eller jag åt kycklingburgare. Sen åkte vi vidare med bilen och stannade på ett hotell och köpte lite mat som man kunde mata dom små kängurusarna (säger man så?!) med. Det var fria kängurus som bodde på en klippvägg med massa stenar och grejer. Jättesöta va dom. En av mammorna hade en liten känguru i magen som tittade upp ibland och tog lite mat. dom hoppade runt där och busade medan vi stod och tittade på. Coola djur!
Sen lämnade vi bilen och då kom regnet, så vi fick gå hem i regn, men vad gör väl det? Det är ju bara lite vatten! :) så vi hoppade i poolen direkt när vi kom hem och låg där ett tag innan vi blev för hungriga och lagade en brakmiddag, eller?! Morötter, gurka, paprika, tomat, lite kikärtor, sallad och natchochips blev det. Rena rama dietmaten ;) sen satt vi och spelade lite kort och bara tog det lugnt innan vi tog kvällen efter en heldag med äventyr!

Imorse vaknade vi tidigt, som vanligt och körde ett hopp och springpass innan grötfrukosten. Utan salt och utan mjölk, nej det blev aldrig utan mjölk för Zigge "hittade" lite mjölk i ett skåp som är kallt, schhh! Säg inget till nån ;)
Sen la vi oss vid poolen och sov en stund innan vi tog färjan över till Townsville igen. Och nu sitter vi på bussen, nästan 5 timmar senare och är snart framme i Airlie beach. Här är vi tills fredag då vi ska ut med en båt till Withsundays :)
Och förhoppningsvis har vi kommit nedanför den tropiska delen nu, så regnperioden är borta och det fina vädret kommer tillbaka!

Grattis till Syster Yster också som har tagit körkort!! :) nu lär ju inte min bil bli stående hemma många dagar ;) <3

Kram på er!

Extreme rafting

Publicerad 2013-11-17 11:36:54 i Allmänt

Gårdags kvällen blev lugn. Vi spelade lite uno och sen satte dom på en film, Avarar. Jag blev som vanligt väldigt trött så klockan 10 gick vi faktiskt och la oss. Man sov väl kanske inte svinbra inatt, eftersom det är typ utomhus så hörde man minsta lilla ljud. Och takfläkten lät så mycket så vi trodde att det spöregnade utanför. Men det gjorde det inte, vi vaknade klockan 7 och solen hade redan kommit fram. Vi åt lite gröt innan vi blev hämtade med en buss som skulle ta oss till dagens äventyr: RAFTING!

Vi började med att fylla i massa papper om hälsa osv medan vi väntade in 2 stora bussar som kom ifrån Cairns. När dom väl anlänt så fick vi som valt den extrema raftingen hoppa på den lilla bussen igen, vi var ca 17 personer. Vi blev uppdelade i 3 grupper, 2 grupper med 6 i varje och 1 grupp med 5. Vi blev vi tre och två från Hong Kong och en från Taiwan. När vi var framme var det dax att prova ut hjälm, flytväst och knyta på sig gympadojjorna. Vi tvekade litr men i sista stund bestämde vi oss för att bara ha bikini överdel och shorts.

Nervösa gick vi ner till vattnet med vår guide Johnny. Han undrade om någon av oss kört rafting innan och vi sa nej och skrattade nervöst. Grabbarna sa också nej och han sa; oh shit, detta kommer inte gå bra. För att göra oss nervösa såklart, och det lyckades han med. Vi hoppade i båtarna, först i skulle en av kineserna, den största av dom för att han skulle sitta längst fram. Vi skulle kliva i båtarna som dom som skulle åka den "lätta" turen skulle ha för att komma till våra båtar. Men kinesen hoppade i vattnet direkt och skulle sen försöka krångla sig i. Redan där kände vi att: detta kommer bli en bra dag!

Vi åkte ut en bit i vattnet och fick lära oss några enkla kommandon som vi sen skulle använda oss av. Men där blev det krock i kommunikationen igen, kineserna stannade inte på stop och dom höll inte samma tempo när som paddlade. Så det blev rena skrattfesten igen. Guiden var helt underbar, så rolig och gjorde verkligen vår rafting till något vi kommer komma ihåg. Första lilla stupet fastnade vi så han fick kasta ut ett snöre och jag och Lisa fick hoppa ut och hålla i snöret för att dra oss loss, men det var knappt vi lyckades. Jösös vad strömmt vattnet var! Men klart vi klarade det :)

Första stoppet så skulle vi hoppa från några klippor, kanske 3-4 meter. Och jag som inte gillar sånt. Men jag gick upp och bara bestämde mig och inte var det så farligt då. Sen körde vi lite kroppsflyt, vi fick flyta runt i våra flytvästar nerför lite fall och sånt. Jättecoolt. Sen hoppade vi i båtarna igen. Men det dröjde inte många paddeltag innan Johnny välte över hela båten och vi var under vatten igen, men vi bara skrattade. Och kineserna satt med stone face hela tiden. Efter att ha åkt en bit var det dax för lunch. När vi skulle hoppa ut båten sa linnea på svenska att det var en fisk. Då undrade Johnny var vi sa och jag sa att vi såg en fisk. Då började han skratta och frågade om
Vi inte hade det i sverige, haha. Det blev grillad hamburgare med grönsaker, jag fick vego burgare så jag klarade mig galant.

I båtarna igen och vi började paddla. I början av turen skvätte Johhny vatten på några i en annan båt och skyllde på mig. Deras guide sa då att han skulle komma efter mig. Och det gjorde han. Där satt jag helt ovetande i båten och plums, så var jag i, haha.
Vi kom till ett nytt ställe där vi fick åka bara som vi var. Denna gången lite mer vågor och sten, men det var kul. Vi gick upp en bit och där fanns ett ställe där man kunde kroppssurfa. Man kastade sig in i en våg på mage och sen låg man bara där uppe och åkte i "vågen" det var coolt! Sen gick vi upp och åkte net en gång till. Denna gång fick rumpan sig några ordenliga smällar, så Hej blåmärken imorgon ;) sen kom vi till ett ställe där det var som en rutchkana, man var tvungen att tryckutjämna och man kunde bli under vattnet ett tag. Då sa jag och Lisa nej. Jag fick flashback från Tärnaby när jag åkte i en sån, slog i bakhuvudet och nästan inte kom upp. Så vi tog båten, bara det att när vi skulle åka ner från stupet så puttade han bara iväg oss och sa "hej då", haha. Men vi klarade detta galant. Nästa stopp var det tax för att hoppa igen, ifrån ett träd, vi gick upp och bara hoppade. Shit, 6-7 meter var det. Men det var kul! Dock gjorde det lite ont i öronen, men det försvann sen.
Sen var det i båten igen och Johnny sa att vi skulle köra en paddeltävling. Så alla skulle sätta sig på en sida i båten och han på den andra. Vi fattade vinken direkt och sa till honom att vi visste att vi skulle trilla ur. Men han försökte övertyga oss och lovade att det inte var så. Men visat hade vi rätt. Och för att han ljög drog Linnea i honom i vattnet också, haha. Han sa att det var första gången på lääänge han blivit ikastad av sitt eget team. Men Linnea fick igen och  blev ikastad hon med.

Sen hoppade vi från ytterligare en klippa innan den sista biten. Då såklart så satte han fast oss igen så vattnet bara strömmade in, haha. Han var helt galen. Så kineserna var tvugna att hoppa fram på framänden och försöka trycka bort oss så vi kom loss. Det gick sådär kan man säga, haha! Men tillslut kom vi loss och vi tog oss imål :)

Under resans gång tog en tjej kor på oss som vi nu har i säkert förvar, jättekul att ha :)
När vi kom tillbaka till "campbasen" åt vi lite fisk och drack en cola innan vi blev hemskjutsade. Då hoppade vi i träningskläderna och körde ett litet intervall/magpass i backen utanför. Sen hoppase vi i poolen och bara njöt av livet och att vi hade all tid i världen på oss att göra vad vi ville, innan vi såg att det började blixtra  långt bort. Då skyndade vi upp och tjejerna lagade mat medan jag duschade. När vi satte oss och skulle äta kom regnet, det bara öööste ner!! Blixtar och dunder, magiska under. Det blev väldigt mysigt och sedan dess har strömmen varit borta. Så nu sitter vi med tända ljus, har spelat uno, ätit äpple och nu ska jag läsa lite bok innan vi pensionärer ska lägga oss efter en fantastisk dag!
Denna dagen och barriärrevet ligget hittils överst på listan! Så sjukt kul idag och revet så fantastiskt fint :)

Mission beach

Publicerad 2013-11-16 10:28:50 i Allmänt

Idag är det lördag och vi har förflyttat oss ifrån Cairns till Mission Beach. Men morgonen började med ett träningspass, det blev hopp och studs alabama! Benen pumpade av mjölksyra och huvudet kokade av värme, men efteråt är det alltid lika skönt. Sen gick vi ner till polen och tog ett dopp innan det var dax för den dagliga grötfrukosten. När den var intagen började vi packa iordning alla våra prylar igen, det blir en ny variant på packningen varje gång nu. Sen gick vi och checkade ut och la oss vid poolen några timmar. Eller inte vid polen, vi låg faktiskt i polen hela tiden. Så himla nice o ligga i vattnet så och sola, men också liiite farligt.
Sen var det bara att packa på sig alla prylar och gå till bussen, svettig och äcklig fick vi vänta ett tag innan vi fick hoppa på. Men väl på var det så skönt, bra AC och vi kunde avnjuta en kall och skön resa. Vi hade med oss lite lunch på bussen, macka med Philadelphia och sylt, morot, äpple och lite lördagsgodis. Mums för magen!
När vi kom fram stod  en kille från hostlet för att hämta upp oss. Vi fick handla på plats innan vi åkte ca 30 min till boendet. Vi bor verkligen mitt ute i skogen. Och det första vi såg var massa tält, så vi fick lite ont i magen och tänkte att jaha, då ska man bo i tält också. Men det var inte så illa. Vi fick vårt rum, som dock nästan är som utomhus. Köket är ute, allt är ute. Men det är ett ascioolt ställe! Ska ta lite bilder imorgon och visa. Det finns pool, hängmattor och ikväll ska dom visa utomhus bio :) aå man ska väl inte klaga, på mer än att vi blir helt uppätna av myggen. Helt sjukt!!! Jag har suttit ute i 2 timmar o har redan säkert 20 myggbet. Dom är helt galna här!
Vi la oss i en hängmatta innan och bara njöt av tystnaden och lugnet. Så såg vi en kille som tränade, han stod på händer och gjorde push ups utan att ha n vägg eller något att stå emot. Sen körde han burpees i säkert 5 min, utan att överdriva!! Tillslut såg han nog att vi tittade också, haha. Sen packade jag och Linnea ihop våra saker inför morgondagens rafting. Och vem kommer då in på rummet om inte han?! Haha! Jaa jag är inte förvånad över något vi gör längre!

Kram på er!

En veckas semester!

Publicerad 2013-11-15 12:13:45 i Allmänt

Fredag, underbara fredag. Vaknade vid halv 9 imorse och jag och Linnea bestämde oss för att gå ut och ta en springrunda. Det var lite halvmulet så vi tänkte att detta blir ju en baggis. Men denna värmen är helt sjuk, så kletigt och varmt och tryckande på en gång. Men vi gav oss iväg och sprang, och vi sprang i ca 42 min innan vi hittade hem igen. Under vägen hade vi stannat två gånger, en gång för att dricka o en gång för att jag höll på att svimma. Haha, värmen tar nog lite på en ändå.
När vi kom tillbaka såg det ut som att vi hade tagit ett bad, men det var bara svett som rann. Bokstavligt talat.
Vi åt vår gröt till frulle o sen gick vi till cafe fika, ett svenskt cafe och köpte lite godis till busseesan när vi åker till mission beach. Sen gick vi till lagunen och la oss, en stor pool mitt inne i stan precis vid havet. Eftersom man inte får bada i havet här för alla krokodiler och jellyfishs så är der bäst att hålla sig till poolen. Och inte klagar vi, ca 30 grader i vattnet. Varmt och hääärligt :)
Och så har vi solat, läst, lagat mat och soovit. Härliga dag, nu känner man att man verkligen har semester :)
Ikväll har vi ätit lite melon, dipp och morötter och nudlar. Nu har vi börjat vår semester "diet", nudlar och frukt/grönsaker all in :)

Uncle ben- rainforrest

Publicerad 2013-11-14 16:09:55 i Allmänt

Imorse stog klockan på 7.15 och vi gick upp och åt lite gröt. Vi packade ihop våra prylar och gick utanför Gilligans och satte oss för att vänta på vår buss som skulle ta oss till regnakogarna, uncle brians. Det bjöds på underhållning under väntan. Först kom en bil som skulle hämta upp lite folk, tutade och tvärnitade o höll på att köra rakt in i en byggarbetsställning. Sen höll han på att backa på en bil när han skulle där ifrån. Nästa händelse är ännu bättre. En shuttle bus stod och väntade på några som skulle till flyget. Chaffisen stod lugnt och pratade med nån random utanför. Så kommer en kille som ska med och säger att han har en kompis med sig. Då blir chaffisen stressad och börjar skrika o säga att: sir, var är din vän? Ska din vän med sir? Sir, var är han? Jag åker om han inte kommer. Jag måste åka om 1 minut. Så han går och kollar om han hittar honom. Men han kommer inte. Då sitter chaffisen i släpet och pustar, hoppar med benet och visar att han är otroligt stressad. Drar ut hans väska halvt och säger igen: sir jag måste åka NU! Så han hoppar in i bussen och då kommer kompisen med benen efter sig och är inte stressad dör 5 öre. Chaffisen ut igen, skriker på kompisen som bara skrattar och rooar högt: sir kom nu! Skynda dig sir, jag får väskan sir. Hoppa in i bussen sir, jag är sen. Spring sir.
Vi höll på att skratta ihjäl sig, från att ha 1 min på sig till att 3 min senare ha ren panik, haha!
Då kom iaf vår uncle brian buss och hämtade oss, in i bussen och en timmas resa började, med att presentera oss för varandra och bara ta det lite lugnt.

1:a stoppet var i regnskogen. Vi gick en liten "guidad" tur. Vi fick se en farlig spindel och några farliga palmer. Men jag kommer inte ens ihåg nu vad som var så farligt. Men man ska nog akta sig. Sen var det första badstoppet. Där kunde man välja på att gå i eller hoppa. Linnea och Lisa bestämde sig för att hoppa och guiden sa att om man ville vara lite crazy kunde man gå upp i ett träf och hoppa. Så det gjorde dom, båda samtidigt. Alla andra stod och kollade på och hejade. Så jag kände att jag inte kunde vara sämre. Så upp i trädet alla 3, alla andra kollade fortfarande. Bara det att när vi stod sär uppe så började trädet knaka. 3 st var lite för mycket, så vi fick hoppa i i ren panik, haha. Och så var v dom 3 sista som fick hoppa ifrån det trädet.
När jag sen skulle på toa hade han sagt att det var en spindel på en, men jag trodde han skojade. Men när jag kom in där så visst, där var sen. En mega spindel över toastolen. Så jag sprang ut och tog en annan, uscha!

2:a stoppet visade han ytterligare 2 farliga träd. Sen var det som 3 olika "pooler" de översta två fick man inte bada i då det var strömt. Men det var coolt,  som ett vattenfall med massa stenar. När vi var påväg ner såg dom en orm, och jag försökte bara hålla lugnet och gå förbi utan att titta.
I vattnet där det var lite kallare nu. Det fanns en rutchkana, jag som hatar det sen jag slog huvudet i när vi var i Tärnaby gjorde det. Det var iof ingen fara, som tur var. Det var skönt. Sen tog vi lite kort och när vi skulle ta oss tillbaka så gör Linnea faceplant rakt ner i stenarna, haha. Förlåt men de va lite kul, och hon fick som tur var inte ont!

3:e stoppet var äntligen mat. Som vi väntat! Jag fick omelett, cous cous och sallad, dom andra kyckling istället för omelett. Mums var det. Men vi börjar undra om vu är fatliga, ingen vågar prata med oss. Är vi för coola kanske?! ;) haha!
Till efterrätt var det nån cokladpuddig med glass, ganska okej iaf. Sen fick vi lära oss hur vi skulle göra en såndär fin hårreklam bild ni vet.

4:e stoppet var det dax att bada igen. Denna gång vid ett vattelfall. Jättefint var det. Och då även testa våra kunskaper i att bli modeller. Det tog ett par försök innan vi fick till det, men tillslut så. Jättefränt och coola kort blev det också!

5:e stoppet frös jag och tänkte egentligen inte bada. Men vi gick ber till vattnet och fick se några sköldpaddor, 2-3st och några minibebisar. Så coola är dom!! Aå då blev det bad ändå, jätte klart vatten, djupt och jättevarmt! I vattnet fick vi skrattanfall då Lisa råkat säga lite olämpliga saker om en person, som just det, var svensk, haha! Vi höll på att drunkna, så mycket skrattade vi och alla andra skrattade åt osa också, haha!

6:e stoppet stannade vi föe att kolla på några konstiga djur. Vet inte ens vad det var, dom var vattendjur ich farliga iaf. Nån blandning av djur. Vi fick varm choklad, muffins och marshmallows också, mums. Stoppet var kanske i 20 min, så vi hann se några farliga djur i vattnet också! Sen åkte vi till ett hostel precis bredvid och gick på toa innan hemresan började.

Väl hemma gjorde vi snabbt lite nudlar med morötter, vitkål och sweet chili sås. Sen gjorde vi oss iordning för att gå på lasies night på ett uteställe. De var ingen jättesucce, kanske både för att det inte var bra och för att vi var alldeles för trötta. Så nu är vi hemma och ska sova, imorgon blir det sooovmooorgooon !! :)

Barriärrevet

Publicerad 2013-11-13 15:28:44 i Allmänt

Denna dagen går till historien. Det är inte så att jag kan jämföra med att åka puder i Japan, men om vi tänker att vintern har en 10 poängare och sommaren en så är detta en riktigt 10 poängare.
Vi gick upp klockan 6 och det skönaste är ändå att vi vaknar tidigt nu för tiden eftersom vi är vana att gå upp tidigt. Sen åt vi lite gröt med hallonsylt och mjölk, en riktig höjdare får jag ändå säga. Jag hatade gröt innan jag kom hit, och nu kan jag längta till frukosten så jag får min gröt. Nog om det, vi gick till hamnen där vi checkade in oss på båten. Vi var ett 30 tal människor i alla åldrar och från olika länder. Vi började med att äta lite frukt och satte oss uppe på övreplan. Vädret var inte kanon, men heller inte så dåligt som det hade visat. Det skulle varit varmt men åska, men åskan kom inte på hela dagen.
Efter många om och men kom vi iväg och dom hade lite genomgång av olika säkerhetsgrejer och hur dagen skulle gå till. Det började småregna lite, men slutade nästan lika fort. Efter ca 1 h var vi framme vid Barriärrevet! Vilket sjukt ställe alltså. Mitt ute i absolut ingentig, mitt i havet, där finns det finaste du kan tänka.
Vi fick lära oss lite om hur vi skulle göra med cyklopen och snorklarna (inga direkta nyheter) och sen var det bara att sätta igång. Vädret var fortfarande lite halv mulet, men ändå helt okej för att ha visat skitväder. När vi kom fram kastade dom i lite mat och massa fiskar kom simandes mot båten. Shit vad coolt tänkte vi och gick ner. I nästa stund kommrr en haj, inte nån stor o säkert ingen farlig.  Men lite nervig i magen blev man allt. På med cyklopet, dom rosa simfötterna och snorkeln redo och- hopp! I det blå, kristallklara vattnet.
Sen fick man simma fritt vart man ville. Det var så coolt, och vilken frihetskänsla. Bara ligga där och sprattla runt och se massa coola saker. Lite läskigt var det dock när hajen kom och simmade mot oss när vi var i. Men han skulle nog bara förbi.  I säkert 2 timmar minst låg vi i vattnet och bara kollade runt. Vi såg massa coola firrar i olika färger, favoriten var no ändå den blå, grön, lila fisken. Alla favvofärger tillsammans.
När vi kom upp i båten var det en kille som hittat en sköldpadda. Vi blev så avundsjuka, men tänkte inte mycket mer på det. Sen åkte vi ut med n båt med glasbotten där man kunde se lite av varje och dom berättade om revet. Sen var det äntligen lunch time, sallad, kyckling, räkor, lax, bröd, mumma i magen.

Iväg till nästa stop ca 15 min bort. Nu var alla moln borta och solen bara stekte på. Där tog dom ut oss med en lite mindre båt till revet, sen fick man ta sig tillbaka hur man ville. Där man hoppade av var det som en stoooor sand ö, tyvärr lite för mycket vatten idag för att vara en ö, men det var vatten till knäna typ. Aå sär gick man runt på samdbotten, mitt i havet. Där fick vi se nästan alla fiskar igen plus Nemo fiskar och...da da da da da da.. En sköldpadda. Den simmade med oss hela tiden sen. Så sjukt coola. Och här såg man färgerna på allt lite bättre eftersom solen var framme. Efter nästan 2 timmar i vattnet igen blev vi trötta och gick upp och solade. Där låg vi sen n stund innan båten återigen började röra sig hemåt. Då fick vi lite ost och kex och en kaka. Guiderna gjorde verkligen dagen till en fantastisk dag! Detta borde alla få se:)

När vi kom hem körde vi ett träningspass på balkongen, hostlet här är ju rena lyxen! Så vi körde rtt pass överkropp innan vi duschade och gjorde lyx-middag. Nudlar med morot, vitkål, creme fraich och sötsursås, tummen upp!
Sen satt vi på rummet och pratade lite med våra rumskompisar innan vi gick till baskin robins och köpte glass. Där kunde man köpa en glass i strut med 8 småkulor. Perfekt för att provsmaka glass. Så sagt och gjort, vi tog en storglass. Favvon var nog hallon cheescake eller citron cheescake, eller kanske en salt caramellglass.
Vidare till ett uteställe och sa hej till Martina som även ska fira jul med oss o åka med oss till bali :) där blev vi kvar och dansade ett tag och nu ligger vi utslagna efter dagen i sängen. Helt illröd på kroppen och sjukt ont i rygfen för att den är så bränd. Men vad gör det? Imorgon är en ny dag med nya möjligheter...att bränna sig ännu mer ;)

Nu har det börjat

Publicerad 2013-11-12 14:03:19 i Allmänt

I morse började äntligen vårt äventyr. Vi gick upp tidigt för ett träningspass och gick sen o köpte med oss kaffe till frullen. Sen åt vi lite frukost hos Simon innan vi plockade iordning på alla våra saker. När vi packade började regnet återigen gråta ner från himlen, kan det bara sluta nån gång?? Så vi tog åter igen upp våra svarta jeans från "släng påsen" och nån tröja som vi sedan gick i till bussen. Det öste ner och vi var genomblöta. Vi köpte en bussbiljett och hoppade på bussen. Äntligen var vi påväg!

Sen åkte vi in till stan och bytte till ett tåg som tog oss till flygplatsen. Ute i god tid som vanligt hann vi både äta och bli hungriga och äta igen. Sen hade vi en 3 h lång flygning framför oss. Men jag somnade ju såklart efter ca 20 min, som vanligt. Men oj så skönt det var.
När vi kom fram insåg vi att klockan hade ställts om, så nu är vi en timma tillbaka i tiden igen och skillnaden är bara 9 timmar till Sverige. Ett tag till iaf, vi har ingen aning om när nästa tidsskillnad är. Det ska visst vara nån på 30 min nånstans.

Vi tog sen en shuttle bus från flygplatsen till hostlet. Chauffören körde som alltid som en dåre och satt och pratade med sig själv. En kille på bussen frågade om stranden var nära så man kunde bada. Då svarar han att: nej nej nej, inte bada! Så blir det dåligt rykte och dåligt för turismen. Du kommer bli uppäten av en krokodil.
Okaaaaj?! Haha, det känns ju lovande.

Hostlet iaf är jättejättefint. Det kändes nästan som att komma till ett riktigt hem igen. Receptionen var lyxig och rummen ska vi inte tala om. Det är egen toa och dusch och vi har ett 8:bädds rum. Det är kanon!

Eftersom vi var hungriga skyndade vi oss ut på stan och hittade en kinesisk restaurang, det var riktigt gott. Nudlar med grönsaker och cashewnötter, mums. Sen gick vi och köpte frulle och hem och åt lite havregrynsgröt på hostlet. Upps, hungriga igen!

Sen har vi gått en promenad genom stan ikväll, kollat i lite affärer, gått på nån natt marknad och gått vid hamnen. Det är en väldigt mysig stad och så sjukt tyst. Inte alls som Sydney. Här kan man verklige slappna av. Men nu måste vi sova, för imorgon är det dax för första uppdraget, snorkla i barriärrevet :)

Imorgon drar vi!!

Publicerad 2013-11-11 11:52:52 i Allmänt

Idag firar vi födelsedag här i Australien. Lisa fyller 22 år :) så i morse gick vi upp och gjorde en riktig brakfrukost. Mackor, smothie med bär, frukter, grönsaker, svenska flaggor. En riktig höjdar morgon. Tyvärr var inte vädret på vår sida, det har spöregnat. Men vad gör väl det när man har ett riktigt hem och man kan slänga sig i en soffa o kolla på en film? Eller jag kanske inte kollade jättemycket, jag somnar ju alltid, haha! Men dom andra två kollade iaf.
Sen tog vi en låååång cykeltur, fram och tillbaka i hela Mona Vale...i regn. Men lika glada var vi för det :) vi hittade tillslut ett fin där vi åt lite macka, müsli o kaffe. Efteråt blev detfödelsedagsfika med lite goda kakor. Eftersom regnet var värre än tidigare gick vi runt inne i ett litet köpcentrum, det var inga roliga affärer som tur var. När regnet avtog cyklade vi snabbt hem och sen skjutsade snälla Simon oss till posten så vi fick skicka hem lite saker. Inne på postkontoret skrattade vi nästan ihjäl oss! Lisa hittade några godisar som såg ut som mörkhyade barn. Det i sig var ju faktiskt inte alls roligt, men att hon bara sa det och sen sa: det hade vi ALDRIG fått ha i Severige. Det gjorde det hela liiite roligare. Vi kunde inte sluta skratta nån av oss och alla inne på posten kollade på oss och tänkte väl att vi var helt konstiga. När vi sen skulle berätta för Simon bröt vi ihop igen, för att vi insåg att det inte var så kul egentligen. När vi kom fram till disken vägde väskan 3 kg för mycket, så det var bara att börja packa upp, så nu blev det lite mindre grejer som kommer hem till Sveariket. Och det kanske är lika bra.
Efter det tog jag, Linnea och Simon en löprunda upp för massa backar. Hua, vad trött jag var idag. Sen en snabbdusch och packa iordning väskan för att möta upp Simons vänner för lite mat. Det blev dock inte riktigt som vi tänkt oss. Linnea tog en stek med pommes, vilket var lyckat. Jag och Lisa däremot tog kyckling med jordnötssås, men det var jättelite mat. Och inget till, men vi beställde till lite ris. Men det hjälpte inte mycket. Så efter det gick vi till coles och köpte lite äpple och toast som ve festade till det med nu ikväll.

Tack så mycket Simon för att vi fick bo hos dig och för allt vi fått göra :)

Och stort grattis lilla Lisa på din födelsedag. Jag hoppas du haft en bra dag, även fast du blev utan räkmacka i år och att vädret inte var det bästa :)

Puss o kram allihop!

Svarta byxor som blivit gråa!

Söndag

Publicerad 2013-11-10 08:01:09 i Allmänt

Gårdagskvällen blev lugn, vi var i Manly och åt middag. Kykling burgare med brie och avokado, så himla smarrigt. Sen åt vi frozen yoghurt. En riktigt skön kväll :)

Idag sov vi till 8 och sen låg vi och drog oss i sängen ett tag innan vi gick och drack kaffe med Simon och några av hans vänner. Det där kaffet är inte att leka med. Riktiga cokladflakes på. Sen tog vi en löprunda vid stranden, upp och ner för massa trappor o grejer. En skön tur, bara att det regnade. Men det vad härligt att komma ut lite. Sn åt vi lite macka och sen åkte vi till ett ställe där Linnea och Simon badade. Hoppade från klippor och simmade in i en grotta. Jag och Lisa stod och frös och tittade på, haha. Kanske att vi får göra det imorgon igen. På Lisas födelsedag.
Nu har vi spelat lite kort och ätit nötter. Så nu får vi se va kvällen har att erbjuda. Troligtvis blir det lugnt och skönt, vi är trötta, konstigt nog.

Vi håller på att kolla vad det kostar att skicka hem saker nu också. Men det är inte jättelätt att veta vad man ska skicka med, och det är inte speciellt billigt heller. Men men, vi får se :)

Mona vale

Publicerad 2013-11-09 08:28:24 i Allmänt

Morning!
Här börjar dagen lida mot sitt slut. Vi har haft en kanon dag. Efter att ha börjat dagen med sovmorgon och långfrulle tog det ett tag innan vi kom ut. Vi tog cyklarna till ett cafe och drack den bästa "capen" nånsin, mums! Sen tog vi surfbrädorna och gav oss ut i vågorna. Jössös vad det var mycket vågor idag. Iaf på vägen ut, haha! Men det var lika kul idag som sist. Känns lite jobbigt bara att vi inte kommer surfa på typ 3 veckor nu. Men sn blir det myyyccket surf! Vi är lite oroliga för vädret på bali, alla säger till oss att det är regnar  i januari. Men bara vi kan surfa och att det inte regnar hela tiden så ska det nog bli bra.

På eftermiddagen körde vi ett snabbt magpass och sen åt vi lunch innan vi tog en cykelrunda. Shit vad fint det är här alltså. Kan inte fatta att folk bor såhär! Nu ska vi gå ut och äta middag.

Och grattis på födelsedagen lillasyster yster, 18 år. När blev du så gammal?! ;) ha den bästa dagen, så ses vi om några månader <3

Nu kommer lite blandade bilder från senaste tiden!

Tyvärr blev det ingen klippning idag, men snart så!

Seemmmeeester!

Publicerad 2013-11-08 13:53:14 i Allmänt

Torsdagen på jobbet var dryg, den tog aldrig slut. Men vi försökte liva upp dagen lite med att testa en is kaffe, det var smarrig kan jag lova er. När vi kom hem städade vi vårt sista!! pass på hostlet. Vilken lättnad alltså. Sen fick jag träna lite mage för mitt haltande ben ville absolut inte vara med och träna ben. Sen stretchade jag faktiskt lite, kors i taket!! Och knäckte loss lite låsningar i ryggen. Sen kom dom på hostlet och tjatade på oss att vi var tvungna att hänga med ut. Så det var bara att kasta sig in i duschen och sen direkt på packningen. Väskorna är helt PROPP fulla, fattar inte hur detta ska gå. Får nog slänga massa nu. Eller vi ska försöka kolla om vi kan skicka hem lite, men det verkar kosta en förmögenhet..:(
Sen började vi säga hej då till alla som inte skulle med ut. Det känns konstigt att åka ifrån alla efter så lång tid, men samtidigt känns det SÅ bra:)
Se. Gick vi ut och dansade, ja på ett ben hela kvällen, vilket betyder att mitt vänsterben fick sjukaste träningen, haha. Det var en rolig kväll även fast vi inte stannade jättelänge. Sen blev det lite hej då igen innan vi äntligen fick sova!!

Morgonen var tung, 4 timmars sömn och sen försöka packa med sig allt var ingen bra kombination. Men efter många om och men var allt nere och vi kunde äta vår sista frulle på hostlet. Sen gick vi och sa hej då till stackarna som var vakna, och dom som inte var vakna väckte vi :)
Sen var det bara att. Slänga på sig backpacker outfiten, en väska bak och två fram och gå till bussen. Aldrig har denna 15 min promenad varit jobbigare, inte ens som halta lotta. Svetten rann på ryggen. Men vi klarade oss, tog morgonkaffet och hoppade på bussen, för sista gången. Sen var det bara att slänga på sig allt igen för att gå ytterliggare 15 min till jobbet. Sen gjorde vi oss ett litet bagageutrymme utanför toaletterna, det blev kanon. Chefen kom o frågade oss senare om vi verkligen PÅ RIKTIGT skulle åka. Så dom trodde väl vi hade varit lite som backpackers är, bara ljugit ihop nått. Men nej nej, här talar vi sanning! Vi lyxade till det lite med fika också, en is kaffe och en caramell slice, så sjukt god kaka. Typ som kolapaj med chokladöverdrag :) sen fick vi säga hej då och dom tackade oss så mycket för vårt jobb vi gjort och att det inte varit något drama över oss.
På med packningen igen och vidare till Simon. Vi började med att bara gå in i en riktig dörr, till en riktig lägenhet. Ställde ner alla saker och sen bara kände lugnet, rent, snyggt, fräscht. Sen satt vi oss i soffan!! Vilken dröm, och så har han akvarium, så där satt vi som tre idioter och kollade på fiskarna nersjunkna i den sköna soffan. Vidare till stranden för ett dopp, shit vad det blåste alltså. Men det var iaf skönt och uppfriskande. Sen blev det affären o köpte mat, tacos, med riktiga grönsaker, avokade och allt därtill, mums!
Sen har vi suttit och pratat, kollat på film, suttit i soffan och bara haft riktigt fredagsmys:)
Har förresten packat om hela väskan igen. Hittade endel som jag faktiskt kan slänga och sen ska vi försöka skicka hem grejer också, så vi slipper dra runt på det hela resan. Det kommer nämligen aldrig att gå :p
Nu ligger jag här och ska försöka sova. Kommer inte bli svårt när det är såhär lugnt och tyst!

Tänkte bara passa på att tacka alla fantastiska människor vi mött hittills under våra 11 veckor på Elephant Backpackers och i Sydney. Det har blivit många roliga minnen. Och framför allt att ha träffat massa fantastiska människor man aldrig annars hade mött. Det gör det hela då mycket mer värt! Sen ska vi inte glömma bort Sydney som stad, vi har fått se så mycket vackra saker, mysiga platser, fina stränder. Jaa helt enkelt perfekt!
Så tack!
Men det är NU äventyret börjar på riktigt. På tisdag går flyget från Sydney till Cairns. Och på onsdag ska vi snorkla i barriärrevet, det ni det ska bli häftigt!

Nu måste jag sova, imorgon blir en aktiv dag. Löpning(om tants höft klarar), surf och en cykeltur. Allt om vädret tillåter, det har nämligen lovats storm och regn. Vilket vi fått känna av redan ikväll.

Sov gott, eller rättare sagt, ha en bra dag! :)
Semester it is!!

Torsdag = 1 dag kvar

Publicerad 2013-11-06 21:57:22 i Allmänt

I måndags fick på förmiddagsfikat idag betta på olika hästar som kunde vinna i Melbourne cup. Ja och Linnea tog varsin $1 häst. Sen började diskussionerna hur det skulle fungera, haha. Och inte kom vi fram till nått smart heller. När racet väl drog igång var det full rulle, det bjöds på drinkar och tilltugg och där stod jag och linnea som två fån och fattade ingenting. Snacks bordet var underbart så där hängde vi medan dom andra kollade på racet. Det kändes ungefär som man hört att det var på stenmarks tid, hela staden tystnade och sen var det fest.
Sen har vi sagt upp oss också, det gick smärtfritt kan man säga. Vi sa att vi hade dåliga nyheter och direkt frågade hon om vi skulle sluta. Så sa vi ja och hon sa att det inte var några problem. Men att vi hade gjort ett bra jobb osådär så det var ju skönt att höra.
På kvällen låg vi och läste och sen åt vi lite sushi, mumma. Dom med avokado är inte att leka med.

Onsdagen har varit strulig och tråkig. Nu är man så less på det här jobbet så man snart spyr. Säkert för att man vet att man snart får sluta och ska vara ledig jättelänge :) har försökt kolla upp om visum till bali idag också, vilket krångel. Vi ska vara 32 dagar och det vanliga visat är på 30. Hade vi vetat det innan hade vi nog tänkt om. Men vi har iaf kollat runt nu. Så ringde jag till indonesiska ambassaden i sydney och frågade hur vi skulle göra. Jag fattade inte riktigt vad hon sa, för hon pratade inte så bra engelska. Då säger hon bara: bye bye! Det sa hon typ 5-6 ggr och försökte att bara lägga på utan att komma med några som helst vettiga förklaringar. Ååh så irriterad man blir. Dom får ju iaf vara trevliga i telefonen. Inte låta sura, knappt säga något och bara säga hej då! Bajs på henne..
Löpturen var inte att leka med. Det började med att vi skulle ta lite jogg och sen intervaller, men eftet att vi ombestämmt oss två gånger blev det en mil runda isch. Hua vad tung den var idag!
Men med lite frozen yoghurt i magen kändes det mycket bättre. Gick all in på chokladavdelningen, m&ms, smarties, chokladdroppar m.m

Torsdag morgonen började inte så bra. Efter att ha haft ont i höften hela natten, så fort jag vridit på mig var man inte jättepigg. Att det sedan satt i så att jag fick halta mig hela vägen till bussen på ett sjukt konstigt sätt gjorde inte starten på dagen bättre. Men när vi kom in på 7eleven ändrades allt. Han visste vad vi ville ha, vi behövde bara ge frM pengarna. Äntligen är vi stammisar:) när vi sen hoppade på bussen var det vår favvochaffis. Han sa som vanligt: tjejer, så tar ni med er kaffekopparna av sen. Och så kollade han upp och såg att det var vi, då sa han. Ja det är ju ni, ni är ju duktiga och slänger. Japp sa jag stammisar ;)
När vi sitter på bussen och kommer till en hållplats, vem står inte där om inte kalkon 15 åringen. Han kommer bli farlig när han blir äldre alltså!!

Nu vill jag bara att det ska vara i morgon eftermiddag! Så fort man sätter sig framför datorn blir humöret på-! Så sitter man som i rn bubbla o har ingen aning om vad man gör. Kommer till fikat o så tar det några minuter innan jag och Linnea börjar skratta åt varandra för att vi är på så dåligt humör, haha. Bara två dagar kvar, käääämmpaaaa!!

Måndag och sista veckan

Publicerad 2013-11-04 11:36:29 i Allmänt

I söndags kväll lagade vi åter igen våra goda pinnbröds pizzor med lite sallad till. Men när vi inte blev mätta tog vi en fralla med smör och ost. Det satt några italienare bredvid oss och när vi bredde på smör på mackan frågade han om han fick kolla i smörpaketet. Så frågade han på extremt dålig engelska vad det var. Smör sa vi och han började säga emot. Detta är inte smör det är nån olja, skit är det. Detta kan ni inte äta släng det. Vi bara kollade på varandra och undrade vad han menade. Så sa vi att men hur vet du att det är så mycket sämre äb vanligt smör. Då berättade han att han ju faktiskt var kock, och smör med olja i är rena skiten och att vi skulle slänga det. För vår hälsas skull. Okaaaaaj?! Och vem frågade om din åsikt på vilket smör vi äter?

Måndagen började tungt, redan när klockan ringde kändes det att det var måndag morgon och en jobbig dag. Ögonen var som två påsar.  Men väl på jobbet gick det ändå okej.  Och ni skulle sett glädjen som uppstod när lamporna började blinka. Jag och Linnea bara tittade på varandra och skrattade. Självklart tänkte vi samma sak, el killen, kom hit och rädda oss:) men han kom aldrig. Annars erbjöd måndagen inte jättemycket mer tyvärr.

På fredag flyttar vi till Simon i Manly, eller typ Manly iaf. Ska bli skönt att få bo i ett riktigt hem några dagar innan man ska börja resa på riktigt och verkligen bo i sin väska. Bara njuta av ledighet och massa nya äventyr, varje dag!
Sydney vistelsen har varit fantastisk bra, vi kunde inte haft det bättre. Vi har sett allt man kan, eller iaf allt vi ville se. Vi har träffat massa nya underbara och också mindre roliga människor. Vi hsr varit ute och dansat till mitt i nätterna. Blivit experter på att städa och bara levt livet här på andra sidan jorden. Men vardagen kom ifatt oss även här. Så gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Visst att vi får prata engelska, träffa nytt folk, ligga på stranden. Men själva "vardagen" blir som hemma, jobba, äta, träna, städa, tvätta, laga mat. Men det är inte dumt det heller :)

Idag är första dagen sen jag kom hit som jag verkligen känner att jag längtar hem. Eller längtar hem ska jag inte säga, men jag saknar allt där hemma. Familjen, vänner, kyla, tända ljus, mat, ett riktigt hem, tv, jaa allt det som i vanliga fall är självklart. Men samtidigt är det inte så att jag vill åka hem. Men jag hade velat ha hit allt hemma och ha det här, tillsammans med det jag redan har här. Det har varit en dröm!
Men nu är det som det är, skidåkartarmen får lugna sig lite till. Den tiden kommer den också!

Ha en bra måndag :)

1 vecka kvar

Publicerad 2013-11-03 07:28:49 i Allmänt

I onsdags när vi var ute och sprang råkade jag springa rakt in i två tjejr, varav den ena höll i en kaffe. Den var inte i handen efter att jag sprungit förbi om jag säger så. Och vad gör man då? Man har ju inte direkt pengar med sig när man är ute och springer, så jag sa glatt förlåt och fortsatte. Ja jisses vad dumt!

I torsdags påväg till jobbet köpte vi en vanlig(!!) kaffe, den höll sig varm ända tills vi kom till jobbet. Typ 30 min, den gick knappt dricka för den var för varm och sen smakade den bränt. Blir man inte besviken då så säg?!
Men allt blev SÅ mycket bättre när vi hoppade av bussen. Där stod han, killen med stor K! Den perfektaste killen vi sett, mörkbrunt hår, snygga kläder, perfekt stil.. Jaa allt man kan begära. Det ända felet var att att han var typ 15 år. Han lär ju ha krossat många tjejhjärtan redan, och idag krossade han två till.
På jobbet gick det som vanligt, vi sitter o knapprar på. Hela andra avdelningen hade idag storfika, massa frukt och kakor. Och där satt vi, det vattnades i munnen bara man tänkte på det. Men när vi gick hem fick vi veta att fredagen skulle bli vår dag, tea breakfast, med kakor o grejer :) mums!

Fredag morgonen började som en vanlig dag, vi tog morgon kaffet påväg till jobbet. Började jobba och på fikarasten fick vi världens brakfika, 4 olika sorters kakor. We were in heaven! :)
Sen hände det roligaste nånsin sen vi började jobba. Julle ringde till en kund för att berätta att en vara hon beställt var slutsåld. Han ringde och på sin lite annorlunda engelska dialekt sa han:
-hej jag vill prata med Ruth.
Damen i andra änden måste ha sagt något i stil med att hon inte kunde prata. Och undrade vad han ville. Han förklarade att han ringde från ett leksaksföretag och att dom beställt saker. Hon verkade inte fatta så han sa att Ruth hade beställt leksaker som han behövde prata med henne om. Tillslut fattade hon lite så han försökte lämna numret till henne. Mn efter halva numret började hon åter igen fråga vad han egentligen ville och varför hon skulle ringa tillbaka. Han höll sig fortfarande lugn medan vi som satt runt omkring började skratta lite för att hon verkade vara helt lost i andra luren. Han fortsatte att förklara och tillslut blev han bara tyst. Och så hör man honom säga:
- jaha, Ruth är bara 2 år. Okej, så det är du som beställt leksakerna då?
Alltså då dog jag. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen såjag var tvungen att gå därifrån och tårarna bara sprutade. När jag kollade på Linnea blev det inte bättre, då skrattade vi ännu mer. Haha, vilken grej. Efter att ha tjatat i 10 min om vad han ringde ifrån o vad han ville kom hon på att hon kanske skulle säga att Ruth bara var två år, haha!
Efter jobbet åkte vi o mötte upp Lisa för att gå till Opera baren på after work. Så mysigt, vi satt där i flera timmar och bara njöt av det fina vädret och mysigt sällskap.
Sen gick vi hem till hostlet och åt pizza innan vi gick vidare till en pub som många pratat om. Det var ett jättecoolt ställe. Nere i en källare, massa gamla möbler man fick jordnötter i skal och dom spelade massa cool gammal musik. Där träffade vi två killar som var från Sydney som tog med oss runt o kolla på massa olika "hemliga" barer, en sjömansbar, det var som en båt, sen var vi på nått annat ställe o dansade o sen på ett dragshow ställe. En riktigt bra kväll:)

Lördagen började med ett städpass(bara tre kvar) sen tog vi ett trappintervallpass, phu. Kroppen var som ett asplöv!
När vi kom hem fixade Linnea naglarna och Lisa o hon satt o pratade. Jag somnade som en stock och som några timmar innan vi kom på att vi hade lite bråttom o fixa lunch. Så vi gjorde pinnbröd, alltså vatten, vetemjöl o salt o så stekte vi det i en stekpanna och gjorde som pizza. Svin gott!! Att man aldrig gjort det innan. Sen fixade vi oss och gick och köpte en sallad, chips och dricka så vi skulle klara eftermiddagen. Sen åkte vi mot olympic park och BEYONCE! Där fick vi köa lääääänge. Så efter nån timma hade vi picknick där i kön, med typ 3000 andra människor. Och man hatar ju när alla hela tiden ställer sig upp och springer fram för att dom tror att dom ska öppna. Men nej där satt vi i typ 3 timmar innan vi blev inslussade typ 30 och 30 fram till scenen. När man sen kom på att man behövde gå på toa var det bara att dra på leendet och gå och be om ursäkt att man trängde sig. Och tillbaka var inte lättare. Folk blir ju inte jätteglada när dom tror att man tränger sig. Men det gick! Sen var det ytterligare säkert 2 timmars väntan innan Stan Walker började spela. Faktiskt väldigt duktig! Sen var det 30 min kvar innan vi fick se henne, Beyonce! Vilken kvinna. Om hon är snygg på bild är hon 100 ggr vackrare i verkligheten. Så sjukt! Jag vill verkligen vara henne. Och vilken röst och vilka moves. Allt var helt fantastiskt! Jag vet inte vad jag ska säga mer än att hon var helt AMAZING!
Väl hemma gick vi och la oss med ett leende på läpparna :)

Imorse vaknade vi och gjorde oss iordning för att gå till ett pankaksställe på The Rocks och äta brunch. Där hade dom pannkakor i alla dess former och smaker. Vi valde två amerikanska pannkakor med glass, jordgubbar, grädde och en Cappucino. Mums säger jag bara. Det var det godaste på länge. Sen har vi gått runt i stormen här inne i stan och tagit kort och gjorr det sista vi ville göra innan vi åker. På fredag lämnar vi storstaden lch beger oss iväg på en oförglömlig resa:)

Vi har förresten gjort ett litet mission. På min 25 års fest blir det kroppsstrumpafest. Så nu är det 1 år och 2 månader kvar att träna o komma i sin livs form. Sen går det utför ;)

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!