michaelajohansson.blogg.se

2013!

Publicerad 2013-12-30 05:02:02 i Allmänt

Idag åker vi till Bali, det känns faktiskt ganska bra nu ändå. Men det känns fortfarande jobbigt att vi ska behöva lämna Australien. Jag tänkte att nu är ju nyår nära, så det kanske är på sin plats med en liten summering av år 2013, innan ett nytt spännande år börjar. 

2013 blev ett år jag aldrig kommer glömma, och ett år fullt av överraskningar och spontana beslut. Januari började med att jag och Emmie åkte till Japan, en resa vi planerat ganska länge. Vi var nervösa över vår första stora resa, att åka till ett land där knappt någon kan prata engelska, man inte förstår något i affärerna eller skyltarna. Men vi klarade det galant! Vi hade en sån underbar månad i Niseko, åkte skidor varje dag, puder upp över öronen, snorkeln var nästan på sin plats, sol, vulkan, hiking, offpist. Allt man som skidåkare kan drömma om! Vi träffade helt underbara människor, varav några av dom var ifrån Australien och några ifrån Schweiz. Inte visste vi att Emmie skulle träffa sin nuvarande pojkvän där, mitt bland allt pow pow.  
Efter det var vi några dagar i Tokyo och såg oss omkring, det var en cool stad, mycket konstiga människor och mycket kultur. En häftig upplevelse. 

Februari-slutet av april spenderades tiden i Tänndalen, hamra, funäsdalen i ett hus med 3 grabbar. Jobbade i skidshopen och åkte skidor. En bra vår, men kanske inte riktigt samma klass på skidåkningen som i Japan. Det var här Linnea kom med iden att kanske åka till Australien. Det blev även lite komplikationer med sjukdomar osv som gjorde våren till en kämpig tid. Men den avslutades på ett bra sätt med after ski 1000 i Ramundberget. 

Hela maj var jag hemma och vilade upp mig, det hände inte jättemycket mer än så. Lite små turer, shopping och träffa alla hemma. 

I juni började jobbet igen, det började med Vätterundan 2 veckor. Sen åkte jag och Linnea till Gotland och hälsade på Anna på midsommar. En riktigt klychig midsommar med lekar och lammgrillning. Vi bestämde oss också för att åka till Australien i oktober för att resa, vilket min tanke aldrig hade varit om inte Linnea frågat, men eftersom jag kände några Aussies så kändes det ändå kul att se hur deras land var. 
Jobbet fortsatte med Vansbrosimmet 1 vecka, hem och ta det lugnt en vecka för att sedan åka till Boden för att jobba på Oringen. Två veckor där och vi fick med oss Lisa på Australien planen. Plus att planen ändrader och vi bokade biljett så vi åkte direkt i augusti istället. 

De få veckorna när jag var hemma i augusti blev det bara att fixa visum, vaccin, jobb grejer, packa och vara nervös. För den 21 augusti satte vi oss på ett plan, jag, Linnea och Lisa till andra sidan jorden. Till Sydney för att vara exakt. 

De första veckorna var jobbiga, vi letade jobb, språket var nytt, lära sig hitta, bo på hostel. Ja allt var lite småjobbigt. Men sen vände det, allt blev bara bättre och bättre. Vi fick jobb, kunde prata med människor, hade roliga utgångar, var på stranden, lärde känna massa nya människor. Livet blev faktiskt ganska perfekt :)

Det rullade på fram till den 8 november då vi åkte en helg och bodde hos Simon, en av mina Japankompisar. Vi firade Lisas födelsedag och surfade. Den 12 började resan på riktigt. 
Cairns - barriärrevet och uncle brians. 
Mission beach - extreme rafting. 
Magnetic island - barbie bilar och hålla i koala. 
Airlie beach - withsundays. 
Fraser Island - dingos biltur med tältning. 
Noosa - kajaktur och surf. 
Byron bay - nimbin, delfin kajak utan delfin. 
Spot x - surfcamp. 
Sydney - pannkakor. 
Melbourne/sorrento - fira jul. 
Och nu är det slut på detta året. Vi kommer iof hinna till Indonesien innan det nya året är här. 

Detta året har innehållit många stora resor, som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva. Att resa har aldrig funnits riktigt på kartan för mig, men trots det blev det två stora och så bra resor. Något som jag aldrig skulle velat ha ogjort, helt fantastiskt! Man lär sig så otroligt mycket om sig själv, och andra både människor, kulturer och länder när man är ute och ser sig omkring! År
2013 har gått både upp och ner, men jag kommer alltid att komma ihåg det som det bästa året med dom bästa resorna! 
Med det säger jag tack och hej till 2013 och BRING IT ON 2014, vad har du att erbjuda? 































Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela