michaelajohansson.blogg.se

Melbourne

Publicerad 2013-12-22 12:18:55 i Allmänt

Vi anlände till Sydney i fredags natt, 2 h försenade. Så istället för halv 1 blev klockan halv 3. Så våran utekväll las på is och vi raggade boende hos några skånska svenska tjejer. Som tur var fick vi sova på deras soffa, 5 min ifrån centralen. Så det var perfekt. Efter 2-3 h sömn var det dax att gå upp och fixa sig för att möt upp våra stockholms polare för lite pannkakor på pancakes on the rocks. Så frullen blev två amerikanska pannkakor med jordgubb, glass, vispgrädde och kaffe, mums! När vi vinkat av våra kompisar gick vi på stan. Sydney känns så hemma, tänk att vi bott där så länge, helt galet. Så vi tog våra favvo affärer, åt yoghurt på myers, gick till China town och bara kollade runt lite. Alltså Sydney är en fantastisk stad på många sätt och vis. Även fast vi var lite trötta på det i slutet innan vi började resa så han man verkligen förstått att det är helt underbart. Nära till stan, uteliv, maaaassa stränder, och så mycket trevliga människor :)

Jag kan inte fatta att våra 6 veckor på resande fot, allt vi planerat och allt vi gjort är slut. Det har gått så snabbt, det känns knappt som vi kommit till Australien än. Men det har varit helt fantastiskt, allting! Hela resan var helt klockren för oss, men jag vill inte att det skulle gått så snabbt :(

Efter en dag i Sydney var det dax för åter igen en busstur, denna gång till Melbourne. Så vi satte oss på bussen kl 19,00 igår kväll och kl 6,00 imorse anlände vi till en helt ny och främmande stad. Vi åt lite frukost på stationen och sen satte vi oss och tog en kaffe på Mc Donalds när vi väntade in vår nya resekompanjon, Martina. När hon kommit tog vi ett beslut om att ta oss till IKEA. Vi kollade vägen och började fråga om det gick att gå. En kille sa att det gick så vi började gå, helt åt fel håll dock. Så nästa vi frågade sa att det var 1 h med bil. Nästa 20 min med buss osv. Så vi blev osäkra och tog en taxi. När vi kom fram givk vi lite i affärer, sen fixade vi en liten present till familjen vi ska bo hos innan vi åt lunch på Ikea. Köttbullar och potatismos och jag lax. Sen köpte vi med oss pepparkakor, glögg, lussekatter och lite smågodis. Så nu ska vi nog klara julen :)
När vi skulle hem frågade vi en annan om det gick att gå och det sa han att det gick. Så vi knöt åt skorna, masserade upp låten och började gå. 1 h senare var vi inne i stan, kollade lite i affärer och tog oss sen till stationen för att hämta våra väskor. Vi hittade rätt tåg och satte oss med all vår packning, lite spända på att träffa familjen vi skulle bo hos. 

När vi kom fram kom hela familjen för att möta oss. Mamma Kornelia ifrån Mullsjö, pappa Tony ifrån Italien och söta barnen Bianca och Stellan. Så vi fick hjälp med packningen och sen kom vi till ett drömhus. Betong, grått, vitt, svart, stilrent, så snyggt. Vi blev runtvisade  och fick ett eget rum till oss 4:a. Sen satt vi och pratade med Kornelia och lekte lite med barnen, en jättemysig familj. Sen fick vi god middag, potatis i ugn med nån majssås, en god sallad, kyckling och majskolv. Mums filebaba:) riktig lyxmiddag för oss backpackers. 

Nu ska vi sova! Natti :)









Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela