michaelajohansson.blogg.se

MOJO surfcamp

Publicerad 2013-12-21 08:02:48 i Allmänt

Dag 1: Måndag morgon började med en 3 h lång bussfärd. På bussen fick vi lite snabb info om surfcampet och sen sov vi mest. När vi kom fram betalade vi för att få kort, göra massa aktiviteter och ett linne och en keps. Sen fick vi gå en rundvandring och blev sedan visade till våra rum. Eller våra baracker kanske vi ska säga. Det är verkligen så olyxigt man kan bo, men fortfarande bättre än tält. Ett rum utan fönster, 3 våningssängar, spindelnät, sand på golvet 
Sen var det lunch time, där träffade vi åter igen 3 tjejer från stockholm, varav en av dom har åkt skidor. Så vi satt och pratade med dom till vår wrap/mack lunch med maaaassa sallad. Så det var faktiskt väldigt bra. 

Efter lunchen gick vi till stranden och solade lite, men det blev ganska snabbt molnigt men vi höll ut ett tag. Sen spelade jag och linnea strandtennis med flipflop och en kork, haha. Inte jättebra, men det var värt ett försök. 
1 surflektionen började med att gå igenom lite olika saker om vågen osv. Sen gick vi ner till stranden, iförda bikini och en blå tröja. Men som tur var behövde vi inte vara lika töntiga som alla man brukar se gå surfcamp är. Vi behövde inte ligga på brädorna och öva, vi var på bara sanden, kanske 5 min. Sen fick vi hoppa i vattnet. Det gick så fruktansvärt dåligt i början, usch! Men sen kom jag på det igen och det gick som en dans ;) okej, nu ska vi inte överdriva, men det går iaf. Och vi stod upp alla 3, så det är kanon. Vår instruktör var från Kalifornien och han bara skrattade åt oss när vi hela tiden kraschade. Bikinin satt inte på plats någonstans, så det får bli sport bh nästkommande dagar.  Efter 2 timmar var det dax att gå upp igen och titta lite på korten från dagen. En kanondag, jättekul!!

Innan middagen gjorde vi vår utmaning innan duschen, folk kollade på oss som att vi var helt knäppa, haha. Sen fick vi middag, det var ris och gryta och god sallad. Så vi kan inte klaga på maten. Efter det satt vi och pratade med massa människor, jätte trevligt var det. Sitta lite vid brasa och lite musik. En kanon första dag!

Dag 2: Tisdag var lite sovmorgon, sen frulle. Det var toastmackor, flingor med mjölk. Sen var det dax för lektion nr 2. Det gick jättebra, vi stod upp nästan hela tiden så vi var nöjda och glada. Efter 2 timmar vR lektionen klar, så då la vi oss i solen och solade ett tag. Sen lunch, wraps med sallad. Massa sallad :)
Sen solade vi på eftermiddagen och hyrde brädor för att surfa lite själva. Dock gick det åt skogen för mig, nosedive varje gång så det blev bara massa krascher, ajaj! Jag blev arg så jag gick upp och solade istället, man har ju inte alltid det bästa tålamodet. Haha! Men efter en liten paus testade jag igen och då gick det lite bättre. 

När vi surfat klart gjorde vi oss iordning och tog en sväng på stranden. Det är så underbart med stränder, och det är helt galet att vi typ bor på stranden. Wohoo! :)

Sen blev det middag och sen satt vi och umgicks med massa svenskar, tog en tur ner på stranden och kollade på fullmånen och alla stjärnor innan vi vinkade hej då till 3 av tjejerna från Sverige

Dag 3: onsdag kl 9 började lektion nr 4. Vi tog brädorna ner till vattnet och körde lite övning på stranden innan vi hoppade i vattnet. Sen varder dax att lära sig att ta rätt vågor och sen svänga lite med. Det gick bra för oss allihop idag, så det var kul. Sen testade vi lite roliga saker, som att sitta på, buddah ställning, stå upp från början, köra två tillsammans osv. Det var kanonkul! Nu vet man varför man vill vara här :)

Efter lunchen gick vi och pratade med en kille som jobbar i "resebyrån" om att boka om vår bussresa på fredag. Han höll på o greja jättelänge o gick iväg och ringde. Sen fick jag hålla i ratten och skriva in i datorn, haha. Jätteskön kille med världens krull hår. Men nu är vi ombokade till en lite senare buss iaf. 

På eftermiddagen blev det surf igen, men denna gången själva, eller vi hade instruktörerna med oss men vi gjorde allt själva. Om vi inte frågade om hjälp eller så. Men vågorna var mycket större och svårare. Så vi lyckades bara några gånger på hela eftermiddagen. Men det var ändå kul. Man är helt slut i armarna, man paddlar och paddlar men hinner inte med vågorna. Frustration, haha! Efter det körde vi ocean rafting, vi hamnade som vanligt i ett stolpskottsgäng. Vi var 6 personer i en gummibåt med varsin hjälm, flytväst och paddel. Sen skulle vi ge oss ut på det böljande blå. Men dom var så sjukt vädelösa på att paddla. När han sa paddla, då satt två och pratade med varandra och gjorde inte ett handtag, grr.. Iaf så skulle vi surfa på lite vågor, det gick sådär. En gång kraschade jag rakt ner i båten o satt fast där på botten, haha. En gång åkte jag och instruktören i, sen allihop och sist jag och Linnea. Men det var ändå kul o ha gjort det, men absolut inte lika kul som raftingen i mission beach. 

Kvällen spenderades med middag, kortspel och lite häng. Kö 21:15 var vi dock helt utslagna i sängarna och somnade snabbt. 

Dag 4: torsdag, första lektionen idag skulle vi lära oss om var, när och hur vågorna bryter och var man ska vara i vågen för att fånga den bäst. Det var inte lätt alls, och med ont i kroppen kunde jag inte surfa hela lektionen utan fick sätta mig på stranden och vila. Sen testade vi att body surfa, det var inte jättelätt, men det var roligt :) 
Efter lunchen la vi oss i solen ett tag, vilken hetta. Solen värmde som bara den och lite småbränd kanske man blev. Jag förstår mer och mer varför alla instruktörer är helt kritvita i ansiktet av solkräm när dom går ner till vattnet. Sen var det iaf dax för lektion nr 2 för dagen. Vi gick ut i vattnet och det var så sjukt myckey tång och alger som slingrade sig runt benen, blä! Fångade 1 våg och sn fick vi paddla för livet för att komma ifrån allt skit i vattnet och också hitta lite bättre vågor. Men dom var svåra, det kom bara massa med vågor som slog ihop i varandra åt alla håll och kanter. Så efter ett tag gick jag upp och solade istället och vilade kroppen för att förhoppningsvis kunna surfa ordentligt imorgon igen. 

Efter middagen gick vi en sväng till stranden och satt med ett gäng. Sen gick vi tillbaka till campet och satt med vår grupp ett tag. Men kl 7 är det uppstigning för sista lektionen så det blir en tidig kväll!

Dag 5: fredag morgon och lektion kl 7.00. Vi gick upp tidigt och åt en stabil(?) frukost, rostmackor och lite gröt, om man nu kan kalla det gröt. Sen var det i vattnet, idag var vågorna mycket bättre. Jag paddlade inte på jättemånga vågor utan sparade mig till dom som var bra så jag verkligen skulle klara några vågor idag. Och det gick mycket bättre :) så kul är det!!
Efter lektionen checkade vi ut ur vårt rum och la oss på stranden för lite njutning innan en låååång bussresa till Sydney. Jag fattar inte att vi redan gjort hel vår resa. Det har gått alldeles för snabbt. Jag vill fortsätta resa runt, men tyvärr sätter ekonomin lite stopp för det nu! :( 

Det har varit en sjukt bra vecka här på Spot X, vi har njutit av bra väder, bra vågor, rolig surf, roliga människor och god mat. Alla instruktörer har varit klockrena och vi har lärt oss massa små tips på hur vi ska lära oss surfa bättre!
Nu tackar vi för oss och sätter oss på bussen:(





En vandra de pinne över dörren till vårt boende. 








Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela