michaelajohansson.blogg.se

Barriärrevet

Publicerad 2013-11-13 15:28:44 i Allmänt

Denna dagen går till historien. Det är inte så att jag kan jämföra med att åka puder i Japan, men om vi tänker att vintern har en 10 poängare och sommaren en så är detta en riktigt 10 poängare. 
Vi gick upp klockan 6 och det skönaste är ändå att vi vaknar tidigt nu för tiden eftersom vi är vana att gå upp tidigt. Sen åt vi lite gröt med hallonsylt och mjölk, en riktig höjdare får jag ändå säga. Jag hatade gröt innan jag kom hit, och nu kan jag längta till frukosten så jag får min gröt. Nog om det, vi gick till hamnen där vi checkade in oss på båten. Vi var ett 30 tal människor i alla åldrar och från olika länder. Vi började med att äta lite frukt och satte oss uppe på övreplan. Vädret var inte kanon, men heller inte så dåligt som det hade visat. Det skulle varit varmt men åska, men åskan kom inte på hela dagen. 
Efter många om och men kom vi iväg och dom hade lite genomgång av olika säkerhetsgrejer och hur dagen skulle gå till. Det började småregna lite, men slutade nästan lika fort. Efter ca 1 h var vi framme vid Barriärrevet! Vilket sjukt ställe alltså. Mitt ute i absolut ingentig, mitt i havet, där finns det finaste du kan tänka. 
Vi fick lära oss lite om hur vi skulle göra med cyklopen och snorklarna (inga direkta nyheter) och sen var det bara att sätta igång. Vädret var fortfarande lite halv mulet, men ändå helt okej för att ha visat skitväder. När vi kom fram kastade dom i lite mat och massa fiskar kom simandes mot båten. Shit vad coolt tänkte vi och gick ner. I nästa stund kommrr en haj, inte nån stor o säkert ingen farlig.  Men lite nervig i magen blev man allt. På med cyklopet, dom rosa simfötterna och snorkeln redo och- hopp! I det blå, kristallklara vattnet. 
Sen fick man simma fritt vart man ville. Det var så coolt, och vilken frihetskänsla. Bara ligga där och sprattla runt och se massa coola saker. Lite läskigt var det dock när hajen kom och simmade mot oss när vi var i. Men han skulle nog bara förbi.  I säkert 2 timmar minst låg vi i vattnet och bara kollade runt. Vi såg massa coola firrar i olika färger, favoriten var no ändå den blå, grön, lila fisken. Alla favvofärger tillsammans. 
När vi kom upp i båten var det en kille som hittat en sköldpadda. Vi blev så avundsjuka, men tänkte inte mycket mer på det. Sen åkte vi ut med n båt med glasbotten där man kunde se lite av varje och dom berättade om revet. Sen var det äntligen lunch time, sallad, kyckling, räkor, lax, bröd, mumma i magen. 

Iväg till nästa stop ca 15 min bort. Nu var alla moln borta och solen bara stekte på. Där tog dom ut oss med en lite mindre båt till revet, sen fick man ta sig tillbaka hur man ville. Där man hoppade av var det som en stoooor sand ö, tyvärr lite för mycket vatten idag för att vara en ö, men det var vatten till knäna typ. Aå sär gick man runt på samdbotten, mitt i havet. Där fick vi se nästan alla fiskar igen plus Nemo fiskar och...da da da da da da.. En sköldpadda. Den simmade med oss hela tiden sen. Så sjukt coola. Och här såg man färgerna på allt lite bättre eftersom solen var framme. Efter nästan 2 timmar i vattnet igen blev vi trötta och gick upp och solade. Där låg vi sen n stund innan båten återigen började röra sig hemåt. Då fick vi lite ost och kex och en kaka. Guiderna gjorde verkligen dagen till en fantastisk dag! Detta borde alla få se:)

När vi kom hem körde vi ett träningspass på balkongen, hostlet här är ju rena lyxen! Så vi körde rtt pass överkropp innan vi duschade och gjorde lyx-middag. Nudlar med morot, vitkål, creme fraich och sötsursås, tummen upp!
Sen satt vi på rummet och pratade lite med våra rumskompisar innan vi gick till baskin robins och köpte glass. Där kunde man köpa en glass i strut med 8 småkulor. Perfekt för att provsmaka glass. Så sagt och gjort, vi tog en storglass. Favvon var nog hallon cheescake eller citron cheescake, eller kanske en salt caramellglass. 
Vidare till ett uteställe och sa hej till Martina som även ska fira jul med oss o åka med oss till bali :) där blev vi kvar och dansade ett tag och nu ligger vi utslagna efter dagen i sängen. Helt illröd på kroppen och sjukt ont i rygfen för att den är så bränd. Men vad gör det? Imorgon är en ny dag med nya möjligheter...att bränna sig ännu mer ;)












Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela