michaelajohansson.blogg.se

Extreme rafting

Publicerad 2013-11-17 11:36:54 i Allmänt

Gårdags kvällen blev lugn. Vi spelade lite uno och sen satte dom på en film, Avarar. Jag blev som vanligt väldigt trött så klockan 10 gick vi faktiskt och la oss. Man sov väl kanske inte svinbra inatt, eftersom det är typ utomhus så hörde man minsta lilla ljud. Och takfläkten lät så mycket så vi trodde att det spöregnade utanför. Men det gjorde det inte, vi vaknade klockan 7 och solen hade redan kommit fram. Vi åt lite gröt innan vi blev hämtade med en buss som skulle ta oss till dagens äventyr: RAFTING!

Vi började med att fylla i massa papper om hälsa osv medan vi väntade in 2 stora bussar som kom ifrån Cairns. När dom väl anlänt så fick vi som valt den extrema raftingen hoppa på den lilla bussen igen, vi var ca 17 personer. Vi blev uppdelade i 3 grupper, 2 grupper med 6 i varje och 1 grupp med 5. Vi blev vi tre och två från Hong Kong och en från Taiwan. När vi var framme var det dax att prova ut hjälm, flytväst och knyta på sig gympadojjorna. Vi tvekade litr men i sista stund bestämde vi oss för att bara ha bikini överdel och shorts. 

Nervösa gick vi ner till vattnet med vår guide Johnny. Han undrade om någon av oss kört rafting innan och vi sa nej och skrattade nervöst. Grabbarna sa också nej och han sa; oh shit, detta kommer inte gå bra. För att göra oss nervösa såklart, och det lyckades han med. Vi hoppade i båtarna, först i skulle en av kineserna, den största av dom för att han skulle sitta längst fram. Vi skulle kliva i båtarna som dom som skulle åka den "lätta" turen skulle ha för att komma till våra båtar. Men kinesen hoppade i vattnet direkt och skulle sen försöka krångla sig i. Redan där kände vi att: detta kommer bli en bra dag! 

Vi åkte ut en bit i vattnet och fick lära oss några enkla kommandon som vi sen skulle använda oss av. Men där blev det krock i kommunikationen igen, kineserna stannade inte på stop och dom höll inte samma tempo när som paddlade. Så det blev rena skrattfesten igen. Guiden var helt underbar, så rolig och gjorde verkligen vår rafting till något vi kommer komma ihåg. Första lilla stupet fastnade vi så han fick kasta ut ett snöre och jag och Lisa fick hoppa ut och hålla i snöret för att dra oss loss, men det var knappt vi lyckades. Jösös vad strömmt vattnet var! Men klart vi klarade det :)

Första stoppet så skulle vi hoppa från några klippor, kanske 3-4 meter. Och jag som inte gillar sånt. Men jag gick upp och bara bestämde mig och inte var det så farligt då. Sen körde vi lite kroppsflyt, vi fick flyta runt i våra flytvästar nerför lite fall och sånt. Jättecoolt. Sen hoppade vi i båtarna igen. Men det dröjde inte många paddeltag innan Johnny välte över hela båten och vi var under vatten igen, men vi bara skrattade. Och kineserna satt med stone face hela tiden. Efter att ha åkt en bit var det dax för lunch. När vi skulle hoppa ut båten sa linnea på svenska att det var en fisk. Då undrade Johnny var vi sa och jag sa att vi såg en fisk. Då började han skratta och frågade om
Vi inte hade det i sverige, haha. Det blev grillad hamburgare med grönsaker, jag fick vego burgare så jag klarade mig galant. 

I båtarna igen och vi började paddla. I början av turen skvätte Johhny vatten på några i en annan båt och skyllde på mig. Deras guide sa då att han skulle komma efter mig. Och det gjorde han. Där satt jag helt ovetande i båten och plums, så var jag i, haha. 
Vi kom till ett nytt ställe där vi fick åka bara som vi var. Denna gången lite mer vågor och sten, men det var kul. Vi gick upp en bit och där fanns ett ställe där man kunde kroppssurfa. Man kastade sig in i en våg på mage och sen låg man bara där uppe och åkte i "vågen" det var coolt! Sen gick vi upp och åkte net en gång till. Denna gång fick rumpan sig några ordenliga smällar, så Hej blåmärken imorgon ;) sen kom vi till ett ställe där det var som en rutchkana, man var tvungen att tryckutjämna och man kunde bli under vattnet ett tag. Då sa jag och Lisa nej. Jag fick flashback från Tärnaby när jag åkte i en sån, slog i bakhuvudet och nästan inte kom upp. Så vi tog båten, bara det att när vi skulle åka ner från stupet så puttade han bara iväg oss och sa "hej då", haha. Men vi klarade detta galant. Nästa stopp var det tax för att hoppa igen, ifrån ett träd, vi gick upp och bara hoppade. Shit, 6-7 meter var det. Men det var kul! Dock gjorde det lite ont i öronen, men det försvann sen. 
Sen var det i båten igen och Johnny sa att vi skulle köra en paddeltävling. Så alla skulle sätta sig på en sida i båten och han på den andra. Vi fattade vinken direkt och sa till honom att vi visste att vi skulle trilla ur. Men han försökte övertyga oss och lovade att det inte var så. Men visat hade vi rätt. Och för att han ljög drog Linnea i honom i vattnet också, haha. Han sa att det var första gången på lääänge han blivit ikastad av sitt eget team. Men Linnea fick igen och  blev ikastad hon med. 

Sen hoppade vi från ytterligare en klippa innan den sista biten. Då såklart så satte han fast oss igen så vattnet bara strömmade in, haha. Han var helt galen. Så kineserna var tvugna att hoppa fram på framänden och försöka trycka bort oss så vi kom loss. Det gick sådär kan man säga, haha! Men tillslut kom vi loss och vi tog oss imål :)

Under resans gång tog en tjej kor på oss som vi nu har i säkert förvar, jättekul att ha :)
När vi kom tillbaka till "campbasen" åt vi lite fisk och drack en cola innan vi blev hemskjutsade. Då hoppade vi i träningskläderna och körde ett litet intervall/magpass i backen utanför. Sen hoppase vi i poolen och bara njöt av livet och att vi hade all tid i världen på oss att göra vad vi ville, innan vi såg att det började blixtra  långt bort. Då skyndade vi upp och tjejerna lagade mat medan jag duschade. När vi satte oss och skulle äta kom regnet, det bara öööste ner!! Blixtar och dunder, magiska under. Det blev väldigt mysigt och sedan dess har strömmen varit borta. Så nu sitter vi med tända ljus, har spelat uno, ätit äpple och nu ska jag läsa lite bok innan vi pensionärer ska lägga oss efter en fantastisk dag!
Denna dagen och barriärrevet ligget hittils överst på listan! Så sjukt kul idag och revet så fantastiskt fint :)














Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela