michaelajohansson.blogg.se

Magnetic Island

Publicerad 2013-11-20 09:36:10 i Allmänt

Sista kvällen på Jackaroo hostel blev det ett himla skitväder. Regnet öste, blixtrarna blixtrade, mullret mullrade, ja ni förstår. Och nu som varit i en tropisk regnskog vet ännu mer vad jag pratar om. Det var blött, fuktigt, man hörde knappt sina tankar. Och när man satt där mitt i allt detta tänkande så poff så är strömmen borta. Till detta hör ju då att vi bodde mitt ute i skogen, inte ett ljus så långt ögat kunde nå. 
som tur var fanns lite värmeljus och några batteridrivna lampor, så vi spelade UNO, läste lite bok och gick och la oss tidigt.

Måndag morgon vaknade vi tidigt, hurtiga som vi är körde vi ett överkroppspass innan frukosten. Bara det att strömmen var fortfarande borta, så oroastad macka med kokt gröt på gasolspis blev det. Inte så pjåkigt för att va mitt ute i skogen utan ström :)

Efter det tog vi bussen vidare till townsville där vi åt lunch, kan ni gissa vad?! En toastmacka, magen blir SÅ glad när den blir mätt... Sen hoppade vi på färjan till Magnetic Island. Vi kom fram någon gång på eftermiddagen och tänkte att nu ska det solas. Vid poolen ska tilläggas, då man inte får bada i havet här. Det är stinger säsong och maneter. Stingerfish är en rocka som är livsfarlig, man dör om man blir "attackerad", så ska man bada i havet måste man ha heltäckade våtdräkt. Då kan man ju fråga sig vad vitsen är med att bo här uppe i Australien när det alltid är minst 30 grader och man ändå inte får bada, konstigt tycker jag. 

Boendet är som i en liten hydda, bungalow typ. Vi bor i ett 8 bäddsrum och det är nästan som att bo ute här också! 
På kvällen gick vi till själva huvudbyggnaden på hostlet där man kan sitta på ett stort trädäck precis vid havet. Så vi satt där och spelade lite kort och bara tog det lugnt. Kände att vi hade semester helt enkelt. 

Sen fick vi gratis mat, en pasta rätt med spenat, parmesan och nån sås. Himlans gott! Under maten började vi prata med en kille från Kalifornien. Han ville jättegärna att vi skulle vara med o spela nått spel. Eller nån lek dom skulle ha i baren. Men helt plötsligt hade han försvunnit till ett annat lag, så vi löste vårt eget lag, svensk sockerkaka. Jag, Linnea, Lisa och två svenska tjejer till. 
Tävlingen bestod av 4 deltävlingar. Första var att blåsa upp en ballong genom ett rör tills den sprängdes. Självklart vann vi! 
Deltävlig två fick våra svenska vänner köra, man skulle få en hink från golvet till någons huvud utan att använda händerna. Det blev storpisk kan man säga. 
Tävling 3 var det dax för Lisa och Linnea. Det var tre kommandon, ett där man skulle sätta sig på den andras knä, ett koppa upp på ryggen på den andra och sista i famnen. Lisa var som en vante som kastades fram och tillbaka över Linnea, haha. En självklar vinst igen!!
Sista tävligen var att gå runt stolar och när musiken tystnade måste man hitta en stol. Lisa gjorde ett tappert försök, men blev tyvärr avputtad av stolen av nån kille. 
Trots detta blev vi totalt 2:a!!! Det är inte dåligt av 10 lag :)
Vinsten var $30 i baren och två inträden till koala "parken". Perfekt :)

Tisdag morgon startades med ett löppass på stranden, då är det ganska underbart att vara i Australien. Springa utmed vattnet, se bergen på andra sidan, tystnaden och friheten. När vi kom hem åt vi frukost som vi också fått gratis. Vi fick müsli i massor med vaniljyoghurt och äpple, till detta en kopp kaffe. 
Vi satt och funderade på vad vi skulle göra och bestämde oss för att hyra en "barbie topless" bil. Det ser ut som en liten leksaksbil, haha. Så jag och Lisa åkte med en dam och hämtade en bil. Vi fick välja på en rosa eller blå. Och då tror ni säkert att vi valde rosa, men icke, vi tig den blå. Inte för att den var snyggare, utan för att sen hade så man kunde sätta på tak om det skulle börja regna. Och med dom mörka molnen runt oss fick vi strunta i färgen och gå på funktion! Sen skulle vi då börja köra, jag var först ut. Eftersom Linnea inte var över 21, den andra tjejen från sverige inte hade körkort och Lisa kände sig lite osäker. Så i bilen och nu skulle det börja. Jag trodde inte jag skulle komma ihåg vilken pedal som var vilken, men det var inga problem. Jag backade ut på vägen och började leta efter växelspaken med högerhanden. Men där fanns ju ingen växelspak, det var ju utanför bilen. Så in med handen och byta till vänster för att hitta 1:an och köra iväg. Sen skulle man ju på detta hålla sig på vänster sida vägen och inte nog med det, en rondell det första också. Men det gick ändå ganska bra, tillslut kändes det nästan som vanligt. Förutom U svängarna som jag gjorde som att det var i Sverige, tur att det inte var nån trafik!

Vi åkte runt på ön och tittade med tyckte kanske inte att det var något jättehäftigt. Så vi åkte till Koala stället där vi fått 2 gratis inträden och vi fick betala 1/3 var och den andra tjejen sitt. 
Vi gick en guidad tur där, först träffade vi på en krokodil och fick hålla i den. Uscha vad äckligt! Det tog en stund innan jag vågade, jag tog några modiga kliv fram, men vände lika snabbt tillbaka. Men efter många om men gjorde jag det. Den var riktigt äcklig. 
Efter det gick vi vidare till några stora fåglar/papegojor. Vi fick ha dom på armen och sen ta ett frö i munnen som fågeln åt upp. Så det såg ut som en puss. Den var jättesöt! Linnea som verkligen hatar fåglar gjorde det med, även om armen skakade i flera minuter efteråt. 
Vidare till ödlorna och jag tog direkt ett par steg tillbaka, och tur var det. För han bara öste upp ödlor på axlarna på folk, på huvudet osv utan att dom visste om det. Fy farao! Men en liten sköldpadda fick jag hålla i, den var jättesöt! Lisa och Linnea var modigare och höll i dom flesta av dom äckliga djuren.  
Sen var det dax, det vi väntat på, koalorna. Vi fick gå fram en och en och få hålla i den. Man skulle stå och hålla en arm framför sig långt ner och den andra rakt ut så att man blev som ett träd. Men när det var min tur säger han, jaaa du är ju mer som en buske. Haha! När jag bytte med Linnea sa han, ja du var ju iaf ett träd. Men alltså mysigare djur får man ju leta efter. Såå mjuk, och bara sitta där, helt fast klamrad.
Sen kom ormen fram och jag gick i långa cirklar för att inte komma för nära, illamående tittade jag på när dom andra modigt tog ormen runt nacken. Fy!! Över min döda kropp, en spindel hellre, alla dagar i veckan!
När vi var klara tog vi vår lilla topless bil och åkte vidare till en strand och åt lite hamburgare, eller jag åt kycklingburgare. Sen åkte vi vidare med bilen och stannade på ett hotell och köpte lite mat som man kunde mata dom små kängurusarna (säger man så?!) med. Det var fria kängurus som bodde på en klippvägg med massa stenar och grejer. Jättesöta va dom. En av mammorna hade en liten känguru i magen som tittade upp ibland och tog lite mat. dom hoppade runt där och busade medan vi stod och tittade på. Coola djur!
Sen lämnade vi bilen och då kom regnet, så vi fick gå hem i regn, men vad gör väl det? Det är ju bara lite vatten! :) så vi hoppade i poolen direkt när vi kom hem och låg där ett tag innan vi blev för hungriga och lagade en brakmiddag, eller?! Morötter, gurka, paprika, tomat, lite kikärtor, sallad och natchochips blev det. Rena rama dietmaten ;) sen satt vi och spelade lite kort och bara tog det lugnt innan vi tog kvällen efter en heldag med äventyr!

Imorse vaknade vi tidigt, som vanligt och körde ett hopp och springpass innan grötfrukosten. Utan salt och utan mjölk, nej det blev aldrig utan mjölk för Zigge "hittade" lite mjölk i ett skåp som är kallt, schhh! Säg inget till nån ;)
Sen la vi oss vid poolen och sov en stund innan vi tog färjan över till Townsville igen. Och nu sitter vi på bussen, nästan 5 timmar senare och är snart framme i Airlie beach. Här är vi tills fredag då vi ska ut med en båt till Withsundays :)
Och förhoppningsvis har vi kommit nedanför den tropiska delen nu, så regnperioden är borta och det fina vädret kommer tillbaka!

Grattis till Syster Yster också som har tagit körkort!! :) nu lär ju inte min bil bli stående hemma många dagar ;) <3

Kram på er!


















Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela