michaelajohansson.blogg.se

3 veckor kvar

Publicerad 2013-10-20 08:44:44 i Allmänt

Vi har haft såna skrattanfall senaste dagarna. Vi satt och åt luch, morotsmos och kikärtsbiffar. Så ska linnea berätta en sak för mig, men det är lite svårt med svenskan. 
Detta pålimmer mite.. Nej jag menar det pålimmer lite.. 
Vi brister ut i skratt, och sen tar det nästan 10 min innan vi kan få fram vad det egentligen var som: PÅMINNER LITE. Det var kikärtsbiffarna som påminde lite om pajskal. Dom andra satt bara och tittade på oss och undrade säkert vad vi skrattade åt. Men det är ju inte så lätt att förklara för en engelsktalande om det. Så vi höll det för oss själva :)
Sen kom vår chef och sa: vad roligt att se att ni äter något annat än morötter... Upps, så höll jag upp matlådan och där gömde det ju sig morotsmos, haha.

På kvällen skulle vi ut och springa, men vi sprang för oss själva för att få rensa hjärnan lite och lyssna på musik. När jag kom tillbaka mötte jag några från hostelet som satt utanför. Det första dom sa var: men var är dom andra två?! Lite halv oroliga. Så jag sa att vi sprungit själva. 
Sen duschade vi och gick i samlad grupp ner och skulle laga mat, då möter vi samma människa igen. Han skrattar lite och vi berättar att ordningen är återställd :)

I torsdags kväll hade vi lovat varandra att vi skulle testa ett nytt uteställe, så det var bara att klä på sig och gå. Inte jättepeppade kom vi till världens coolaste ställe. Det var typ som ett utomhus ställe fast halvt ute/inne. Det var häftigt. Men musiken var under all kritik i början, det blev bättre ocv bättre, men övergångarna hade dom behövt öva lite på. Det stod iaf en kille på scenen och körde järnet. Han hade lite cool stil, men han kunde verkligen inte bära upp den. Och stället man sig sedan på en scen och ska dansa, då behöver man ha lite dansmoves i kroppen. Haha, killen körde iaf sin egna stil. Snurra på armarna, hoppa lite och ja det är svårt att förklara och ännu svårare at bestämma sig om han ändå var lite cool som körde sin grej eller om han bara var en tönt. 
Sen kommer vi till det roligaste på hela kvällen. Det är massa "kontorsnissar" som går till detta stället på after work, och dom var kvar när vi kom. På dansgolvet stod ett gäng på ca 8 pers, alla fint uppklädda och en dam i 50+ åldern, i jeans en svart/vit tshirt och till detta, ett par springdojjor. Alltså roligare stil får man leta efter, iaf på ett ställe som detta. Och var vi osäkra på vad vi tyckte om killen på scenen visste vi här precis vad vi tyckte! Hon hade ingen taktkänsla för 5öre, men hon bara körde. Herregud vad hon dansade! Vi stod och tappade hakan alla tre och Linnea som stod vänd mot henne hela tiden kunde inte hålla sig för skratt så vi gick byta. Men när jag väl stod där och såg denna människa verkligen röra på varenda liten led i kroppen på en och samma gång i den värsta baktakt ni kan tänka er så kände jag att vi var tvungna att flytta oss innan hon skulle märka att vi skrattade åt henne. Haha!
På vägen hem fick jag känna mig som en riktig aussie. Jag gick barfota genom hela stan, det måste sett kul ut. I vanliga fall går folk med högklackat i handen, men jag gick med Vans i handen, inte skit coolt. 

Tänkte fortsätta storyn om människorna i vår omgivning. Idag är det dax att grilla jobbarkompisarna. Vi börjar med Julle, han har bott i samma rum som oss sedan vi kom till Australien men har nu flyttat till en lägenhet. Han är en väldigt annorlunda människa, han sitter hela tiden i sängen med sin dator, förutom när vi är på jobbet. Så fort vi kommer hem sover han några timmar och sen ligger han vaken hela nattwn och kollar på film. Är skittrött på morgonen och är helt förstörd på jobbet. Då undrar man, varför sova på eftermiddagen istället för på natten? Jo det är såhär att han har sömnproblem, han kan inte somna på kvällarna. Nehe, säger du det? Inte skit konstigt när du sover hela eftermiddagarna. På jobbet är han inte den vassaste kniven i lådan, svårt att förklara, men om jag säger att han gör lite mer än hälften av det jag och Linnea gör på en dag kanske ni förstår lite. Julle sitter på min högra sida och på min vänstra har vi Crissan, inte långt efter Julle. Vi vet inte vart han är ifrån, men att han inte är engelsk talande från grunden hörs ganska tydligt. Varje gång han ska ringa så skriker han så hela kontoret hör honom. Och ni ska se hans gångstil, jag har aldrig sett liknande. Tänk er en stelopererad pinne, på med en ryggsäck, luta överkroppen bakåt och lås fast armarna lite framför kroppen. Sen är det bara att trippa framåt. Alltså det ser så kul ut atr vi knappt kan hålla oss. Att man ens kommer framåt när man går sådär är ett under. Inte nog med det, mitt i arbetet så han kan bara släppa allt och sätta sig och titta rakt ut, knäppa händena på magen och bara sitta. Flera minuter ibland och sen börjar han jobba igen. Ibland lägger han sig till och med ner på bordet för en liten power-nap. Och  om detta hade hänt en eller två gånger om dagen, så visst. Men det händer en gång i kvarten, minst!! Sen är han ju också lika långsam som Julle, så det kan vara det. Så min plats på jobbet är riktigt bra, jag känner mig äntligen hemma!

I fredags var vi på Scruffy Murphys, en pub däe vi hade gratis pizza. Bara det att pizzan var lika stor som en 5krona, så det fick bli lite wedges också och en frozen yoghurt. Tanken var sedan att vi skulle gå ut, så vi skulle bara upp till rummet och lämna allt onödigt, men när vi kom upp la vi oss lite i sängen och vipps så hade vi somnat alla 3. Kl 11 vaknade jag av att Linnea kom in på rummet och hade borstat tänderna. Så då gjorde vi detsamma, somnade som en stock så fort huvudet nuddade kudden och sov sen till 10.30 i lördags morse. Det var SÅ välbehövligt och skönt! 

När Lisa hade städat klart tog vi första bästa tåg till IKEA, för åter igen stilla vårt sockerbehov. Vi började utflykten med att sätta oss ute och äta  massäck, mackor från lisas jobb. Sen tog vi en runda inne i köpcentrumet innan vi tog IKEA, det blev lösgodis, julmust och 5 chokladkakor för $5! 1 dolar kakan, det är billigt. Och så smakar den julkalender choklad:) sen tog vi vårt godis och köpte med oss kaffe och yoghurt och gick ner till vattnet och försökte oss på att ta lite kort. Dom blev väl sådär ;)
När vi väntade på tåget hem såg vi 3 killar, dom såg ganska svenska ut, men vi visste inte. Så vi försökte lite smått med, pratar ni svenska? Men inget svar. Tillslut hörde vi att dom pratade svenska, då sa Lisa, jaa dom pratar svenska. Vi började skratta åt att dom säkert hörde att vi pratade om dom. Men tillslut kom en av killarna fram och frågade: är det svenska jag hör? Och sen var pratet igång. Så vi satt med dom på tåget hem och satt och pratade om allt möjligt, jättetrevligt. Vi sa hej då och bytte nummer innan vi tog en shoppingrunda inne i stan. Jag köpte lite nytt smink, ett par flipp-flopp med typ "nitar" på och ett par lite mer finare sandaler. Kände att i denna värmen kan man inte gå i Vans hela tiden, även fast jag skulle vilja ha ett par till!! Sen gick vi till Lindt chokladaffär, alltså vilket ställe. Det fanns så mycket gott. Det fick följa med några gobitar hem, det var ju ändå lördag :)
På kvällen bestämde vi oss för att ta det lugnt, vi gick till ett ställe och åt ceasar sallad, mums! Efter det gick vi på bio, white house down. Vilken film! Och vilken skådespelare, Chaning Tatum, vilken man. Tur jag hade glasögonen på så jag inte missade en enda liten kontur ;)

Idag gick bi upp och började städa toaletterna, en snabb frulle och sen på damsugningen. Har aldrig varit med om en mer händelserik städning. När vi kom in i ett rum låg tjejen i sängen och sov medan killen stod i bar överkropp och shorts bredvid sängen. Han hade huvudet lutat neråt och stod verkligen och sov!!!! Hur kan man stå upp och sova?! Han rörde inte en min, tillslut började vi skratta lite ovh han vaknade till och undrade säkert först vad vi skrattade åt, men han insåg bog också att han hade stått och sovit och började skratta lite han också. Jag skrattade mig igenom städningen på hela övervåningen. Men det är inte slut än. Nästa våning när jag kom in sa en Kines till mig, it was a flying insect yesterday. I killed it! Okaaaaaaj, vad ville han att jag skulle säga?! Ååh vad duktig du är! Eller vad tänkte han. 
Nästa rum när vi knackade kom en kille till dörren och öppnade direkt, han undrade vad vi ville och vi sa att vi skulle städa. Men han sa bestämt nej och att det inte behövdes. När dörren stängt sig tog jag upp långfingrarna och pruttade med tungan mot dörren. Då kom en annan kille gåendes i korridoren och jag blev en aning nervös att det skulle vara någon kompis till honom. Men han bara skrattade och gick vidare, puh! 
Idag har vi varit på Cronulla på en strand, dom svenska killarna frågade igår om vi inte ville följa med och vi är ju inte dom som är dom, så vi hakade på. Vi solade lite och sen kom surfbrädorna fram. Linnea var först ut, jag och Lisa stod och skrattade åt henne men insåg samtidigt att det nog inte var så lätt. Sen hade jag och Linnea varsin bräda. Alltså det var verkligen inte lätt. Man hoppade på och 2 sekunder senare låg man i vattnet igen. Tror vi måste köpa en baddräkt eller något, för bikinin satt verkligen inte där den skulle.  Och vågorna var inte heller bra, men vi åkte med en våg i full fart ända in till strand kanten. Men sen kom dom och sa till oss att vi inte fick bada där vi var, för det var för mycket strömmar. Så vi fick aldrig prova att ställa oss upp ordentligt. Sen har vi chillat resten av dagen och nu sitter vi här på tåget påväg hem igen. Nöjda och glada efter en härlig helg och förhoppningsvis uppladdade för en ny vecka. 

Just det, har ju glömt att skriva om alla bränder. Eller vi vet inte så mycket, mer än att det typ brinner överallt runt omkring Sydney. I torsdags när vi kom hem från jobbet så var det bara som ett stort åskmoln på himlen, det var typ gul/brunt. Så såg man kanten där det blev blått och solen kom igenom. Det var vetkligen en konstig grej. Vi trodde bara det var vädret typ, men det var alltså bränder. Det luktade lite konstigt, men absolut inte brandrök. När jag var ute och sprang var det strålande sol och blå himmel på ett ställe och resten var inne i dimman, uscha... Idag brann det också nära stranden vi var på, så i eftermiddags gick solen bakom alla rökmoln. 

Puss&kram!













Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela