michaelajohansson.blogg.se

Sanur

Publicerad 2014-01-18 10:37:47 i Allmänt

Massagen i torsdags var precis vsd kroppen behövde. När vi var färdig masserade gick vi och köpte nya båtbiljetter. Vi tänkte minsann inte vara strandsatta på Gili längre. Sen gick vi hem och duschade. När alla duschat började det spöregna och åska. Så alla somnade en stund i sängen. Klockan 7 hade vi bestämt träff med två svenska tjejer på matmarknaden, och som tur var hade det iaf slutat regna, men det åskade fortfarande lite. Så vi tog på oss och gick ut. Vi fick vada igenom vattenpölarna för att ta oss ner till huvudgatan. Men på matmarknaden hade dom gjort det så mysigt med presenningar så vi klarade oss ifrån det lilla regnet som kom. När vi ätit klart och myggorna ätit klart av oss gick vi tillbaka hem och packade iordning det sista och kollade på en film. Sen var det dax att sova, så vi somnade. Men bara 1-2h efter vi somnat vaknade alla av det sjukaste regnet vi varit med om.här kan vi snacka om att himlen öppnat sig. Nervöskänslor kom till magen, eftersom vi visste att vi skulle ut på havet bara några timmar senare. 

Men när vi vaknade på morgonen var det soligt igen, phu, vad skönt. Så vi åt frukost och tog oss ner till båtarna. Det var en gammal träbåt vi skulle hoppa i. Så vi fick gå ut i vattnet en bit för att kunna hoppa i, sen var det balansträning på båten för att ta sig längst fram. Båten som stod på botten "välte" fram och tillbaka när vågorna slog in mot kanten. När alla var i med all packning åkte vi. Och vi fattade direkt varför snabbåtarna inte kunde åka. Det var vågigt och det kändes inte alls speciellt säkert i den där lilla träbåten. 

När vi kom till Lombok och skulle komma in till kanten så var vågorna för stora för att gå i land. Så vi åkte runt en liten stund, försökte igen med samma resultat. Mer nära döden upplevelse vet jag inte om jag varit med om. Men tillslut gick vi in. Båten började tippa fram och tillbaka varje gång en våg kom. Lokalbefolkningen i Lombok sprang i vattnet utmed sidorna på båten och tog emot våra stora väskor och tog in dom. Sen var det nästa problem, att ta sig själv genom hela båten. Den tippade så det kom in vattnen på sidorna. Och när vi skulle hoppa i vattnet blev vi helt dybgsura på kläderna. Men vi klarade oss iaf i land. 

Så fort vi kom i land började dom fråga efter biljetten. När vi visat den tog dom oss till några hästar och dom kom med våra väskor. Då ropar Lisa till mig att jag bara skulle ta min väska och vägra betala. Ja det är klart, i detta landet kan man inte lita på någon. Så jag tackade och drog till mig min väska, satte den på ryggen och den andra på magen. Han förföljde mig och tjatade om pengar i säkert 5 min, men vi tackade snällt och sa att dom inte sagt att det kostat nått. Vi gick till hästarna igen, men då hade den "riktiga" ledaren hittat oss och sa att hästfolket bara lurade oss på pengar. Så vi gick med honom till ett cafe istället. Vilket intr heller kändes helt rätt. 

Men efter 1 h väntan kom minubussar och hämtade upp oss, sen åkte vi igenom hela Lombok. Det var väldigt fin miljö, massa apor och moskéer. Efter mer än 1 h bussåkande var vi framme vid färjelägret. Då fick vi snällt sätta oss och vänta igen, klockan 12 skulle båten gå, men det var inte förren kl 2 tidigast som vi lämnade hamnen. 

Det var mycket folk, så vi fick sitta på ett hårt säte, men jag insåg ganska snabbt att det aldrig skulle gå, illamåendet av vågorna kom så jag bestämde mig för att lägga mig på golvet. Så ut med sarongen och handbagaget som kudde, sen var det bara att byta sida med jämna mellanrum när höften och armen somnat för mycket. 

Efter ca 6 h på båten var vi framme i Padang Bai, som flyktingar gick alla med packning ner till båtdäcket för att ta oss av båten. I ett långt tåg gick vi av och blev inkallade till rätt bolag och vart vi skulle. Sen fick vi hoppa in i en taxi som tog oss i mer än 1 h till Sanur, med världens dansbandsmusik som skrålade ut högtalarna. Sen tog det oss ett tag att hitta ett rätt boende. Vi hade sett ett hostel innan som vi försökte leta upp, så där sov vi. Det var inte jättefint, men helt okej. 

Efter att bara ätit chips hela dagen tog vi oss till ett chines ställe och åt lite ris och nån sås för typ 3kr, innan vi gick hem för att sova. 

Klockan 7 imorse gick jag och Linnea ut och sprang för att utforska staden. Vi sprang och sprang men fattade inte alla hur staden funkade. Vi var nere vid stranden, det var en ganska fin strand och vi började leta efter boenden. Men på en backpacker budget är det inte lätt att hitta något klockrent. Så vi letade på i några timmar. Efter att ha gått in och ut på massa ställen hittade vi tillslut ett bra. AC rum med extra säng, pool, frukost och jättetrevlig personal. För knappt 50kr per person och natt, så det var taget. Så 3h senare var vi tillbaka på hostlet och åt en liten macka innan vi tog en taxi till det nya boendet. 

När vi kom fram gick vi till ett tvättställe och lämnade in allt som behövde tvättas, vilket var typ allt. Sen hittade vi ett jättebra lunchatälle, både billigt och extremt gott! Sen la vi oss vid poolen en stund, tills vi blev bortförda för att dom skulle spruta massa rök för att bli av med mygg. Så jag följde med dom andra tjejerna och tog en kaffe medan vi väntade. Vi bestämde oss också för att imorgon åka till Ubud. Så när vi gick hem stannade vi och frågade hur mycket det skulle kosta med en chaufför en heldag. Han sa 600 000 men vi tyckte det var för mycket och sa 400 000. Då skrattade han och sa nej. Sen tog han med oss och visade vart vi isf skulle åka och vad han skulle visa oss. Vi berättade vad vi ville se och sådär. Så sa vi att vi var tvungna att fråga alla om det var okej, då sa han okej 500 000. Men vi sa fortfarande att vi var tvungna att kolla med alla. Då sa han, om ni diskuterar nu och tar det får ni det för 400 000. Så taget, 216kr delat på 7 för att bli runtkörda en heldag, det kallar jag billigt :)

Nu ligger vi vid poolen ett tag innan vi ska göra os iordning för en shopping kväll. This is life! 












Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michaela Johansson

I denna bloggen skriver jag om mina äventyr i livet, jag började med Japan och skidåkning. Nu kommer jag skriva om mitt liv i Australien, välkomna!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela