michaelajohansson.blogg.se

De senaste dagarna

Publicerad 2014-01-24 15:52:04 i Allmänt

Måndag var tänkt att bli en dag i surfingens tecken. Vi tog en taxi med fransmännen till Seminjak. Det skulle vara en finare strand än i Kuta, men det var smutsigt i vattnet, både brunt  och massa skräp. Vågorna såg inte heller så roliga ut, men vi hyrde varsin bräda och gav oss ut. Det är ju roligt att surfa så vi tänkte att efter så lång tid utan kan det inte bli annat än succé. Men ack så fem vi hade. Det blev katastrof. Att gå i det där äckliga vattnet, plast som slingrade sig runt benen, jättevägor som kom hur många som helst på samma gång och slog åt olika håll, det var en fråga om liv och död. Det var en plåga att ens försöka sig ta ut genom vågorna, ett steg fram, tre steg tillbaka. Så efter typ en halvtimma gav jag upp, gick och la mig i stormen på stranden istället och inte lång efter kom de andra brudarna och gjorde mig sällskap. Det var riktigt dåliga vågor! Så vi åt mango istället innan vi åkte hem.

Sen gick vi till stranden och spelade basket och rundpingis med en av fransmännen. Det var på ett hotell precis vid strandkanten, så vi hade fin utsikt. Det var kul att bara göra något annat än vi brukar. Vi tog en juice och övade på att stå på händer. Det var länge sen det gick så bra att stå. Både stå och gå gick över förväntan :)

På vägen hem kollade vi lite i affärerna, men shoppingen här i Sanur är inte den bästa. Så det får bli mer i Kuta eller Seminyak. När vi kom hem skyndade vi oss att duscha för att gå och äta. Det blev en god 3 rätters middag, lyxa till det lite en måndag sådär.

Tisdag morgon började med en löptur i regnet innan vi blev upphämtade för att åka till Ubud till en chokladfabrik. När vi kom dit fick vi gå en rundtur för att se hur choklad görs. Vi började att få en chokladshot för att sedan se hur kakaofrukten ser ut. Sen tar dom ut kärnorna och låter dom ligga ute i några dagar innan dom sköljer dom och lägger dom på tork i solen. Sen är det en kakaoböna. Då rostas dom och sen krossas innan dom kommer in i "fabriken". Då krossas dom ytterligare, som en juice, så det blir en chokladsörja med lite skal kvar. Sen görs det igen och så blir det en chokladsmet som står i en centrifug 1 dag innan dom värmer upp den till60grader. Då häller dom ut den på ett marmorbord och spatlar den fram och tillbaka så den kommer ner till 30 grader. Och att all luft försvinner så art chokladen blir skinande och fin. Sen görs chokladkakan eller vad det nu är som ska göras.

När vi fått veta allt från frukt till choklad så fick vi provsmaka choklad. Den var riktigt god :) sen satte vi oss vid ett bord, alla iförda en "basker" och förkläde. Sen fick vi välja en chokladsort och 3 toppingar. Vi fick in en form med elefanter, eftersom det var en elefant"farm" där vi var kändes det lite roligt. Sen fyllde man dom med sin valda choklad innan man pyntade med sin topping. Jag hade kokos, hasselnöt och pistagenöt, mums. Sen tog vi en varm choklad. Man gick ett glas med varm mjölk, sen var det en glasspinne med en chokladklump på som man la i och rörde runt tills det var smält. Det var så sjukt gott!

Innan vi åkte hem kollade vi på en jättesöt björn som dom räddat och tog hand om. Han var jättekompis med sina skötare, så söt. Sen kollade vi på elefanterna också innan vi satte oss i bussen och åkte hem. Vi blev avsläppta direkt på favvorestaurangen för lunch. Vrålhungriga som vi var. När vi kom hem vilade vi lite innan vi gick en sväng och kollade i lite affärer.

Onsdag blev en riktig slappisdag. Vi gick till stranden och var med på n gratis yoga. Vi var rakt på stranden, det var skön avslappnande musik och ledaren pratade bara på indonesiska. Det var säkert 20 personer som var med. Men vi fick titta hela tiden för att kunna hänga med. Det var inte riktigt ett yoga pass i vår smak, ganska flummigt,
mest som stretch, inte så mycket olika svåra positioner. Men nu har vi iaf gjort ett riktigt yoga pass på stranden i morgon solen. Vi la oss vid poolen direkt efter frukosten, sen låg vi där hela dagen och njöt av solen, en bra bok, kallt vatten i poolen och bara att vila. Jag pratade lite med städaren på vårt hotell, så snäll. Han sa att han kom ihåg alla sina gäster från två år tillbaka, så om vi någongång skulle komma tillbaka så skulle han känns igen oss. Så söt! Vi låg vid poolen ända till kl 6, då kände vi att det var dax att äta middag. Så duschade och gjorde oss klara för att gå. Vi gick till Cafe Smörgås, det skulle vara ett typ svenskt ställe, men dom hade nästa samma mat som på alla andra ställen. Det blev en baguette med god fyllning. När vi kom hem spelade vi lite kort innan vi somnade.

Torsdag morgon vaknade vi av att det spöregnade. Men vi trotsade vädret och sprang en runda utmed stranden. När vi kom hem tog vi ett dopp i poolen. När alla andra vaknat gick vi och åt frukost buffé på ett hotell precis vid stranden. Så mysigt :) det fanns massa gott, bröd, yoghurt, müsli, juicer, frukt, ägg o allt man kan tänka sig! Så där satt vi några timmar i regnet och bara myste. Då kom vi på att vi sett ett shoppingcenter utanför kuta, så vi tog en taxi dit. Gick och tittade, men det var verkligen inget att ha. Men under tiden hade det hunnit spricka upp och solen tittade fram, så vi tog en taxi tillbaka. Vi har blivit riktigt bra på att pruta, så när dom säger ett pris säger vi alltid att vi betalat mycket mindre innan. Säger dom nej så går vi och då börjar dom alltid skrika efter oss. Så det är knepet. Ibland lyckas man dock inte, men då får man testa en ny ;)

Resten av eftermiddagen låg vi i solen och njöt. Framåt kvällen gick vi och tog en massage, den bästa hittills. Så skönt! På kvällen blev det för ovanlighetens skull ett restaurang besök. Vårt favvo ställe mona lisa var fullt, så vi fick ta vårt näst bästa ställe. Och så bokade vi bord till fredagen.

Fredag morgon körde vi ett styrkepass, jösös vad svetten rann! Värmen här är så konstig, det bara pärlade sig på hela kroppen. Sen käkade vi frukost och la oss vid poolen. Vid lunchtid kom regnet, så vi satte oss i restaurangen och beställde lunch. När vi ätit gick vi med brudarna på lite shopping. Vi hittade massa fina saker idag :) sen gick vi på massage, det blev 30 min fotmassage och sen 30 min nackmassage. Precis vad man behövde ;)

Ikväll ska vi på avslutningsmiddag med Tintin, Ida och Malin :( och om en vecka är vi hemma i Svearike!